Toto je jen jedno zapojení jednoho druhu motoru.
Další typy, zapojení různých druhů motorů a velikost jištění naleznete v článku Přehled a zapojení motorů.
Motory s kotvou nakrátko odebírají během rozběhu velké proudy, což způsobuje kolísání napětí v síti a možné vypínání předřadného jistícího přístroje. Kvůli omezení výpadků a rušení se větší třífázové asynchronní motory s kotvou nakrátko nejčastěji zapojují do konfigurace hvězda – trojúhelník (Y-D / Y-Δ), která velký rozběhový proud sníží. Další možností omezení proudového nárazu při zapínání je použití soft-starteru, frekvenčního měniče, nebo vřazením činného odporu do napájení motoru.
Před použitím rozběhu hvězda-trojúhelník je třeba zvážit ekonomickou stránku… Při použití tohoto způsobu rozběhu je nutné použít tři stykače, specializované časové relé, ovládací obvod, vícežilový přívod k motoru a v případě ochrany motoru tepelné relé. Cena těchto komponent se může vyšplhat na docela vysokou částku, nehledě na dobu montáže. Oproti tomu je softstarter „krabička“ která má tři přívody, tři vývody a svorky na připojení tlačítka start a stop. Softstarter často zastane i ochrannou funkci a lze ho snadno konfigurovat.
- Důvod rozběhu Y-Δ
- Které motory lze využít pro rozběh Y-Δ
- Rozběh v konfiguraci Y
- Provoz v konfiguraci Δ
- Zapojení přepínačů Y-Δ
- Jištění motoru při rozběhu Y-Δ
Jaké motory lze využít pro rozběh Y-Δ?
V naší síti s fázovým napětím 230 V, sdruženým napětím 400 V lze použít pro přepínání Y-Δ pouze motory, které mají při zapojení do trojúhelníku jmenovité napětí 400 V (starší mají 380 V) a při zapojení do hvězdy napětí 690 V (starší mají 660 V). Tedy motory s označením Δ/Y 400/690 V.
Motory s menším výkonem (cca do 3 kW) mají obvykle jmenovité napětí při zapojení do trojúhelníku 230 V (starší 220 V) a při zapojení do hvězdy 400 V (starší 380 V). Tyto motory lze na na trojfázovou síť (400 V) připojit pouze v konfiguraci do hvězdy. Na jednofázovou síť (230 V) přes jednofázový frekvenční měnič, nebo pomocí kondenzátoru (cca 70 μF na 1 kW), který nahradí třetí fázi (motor pak má omezený výkon, viz článek Přehled a zapojení motorů).
Na obrázku níž je červeně orámováno značení vhodného motoru – při zapojení do trojúhelníku se motor napájí 400 V, při zapojení do hvězdy se motor napájí 690 V. Dále je nutné brát v potaz odebíraný proud a podle toho dimenzovat přívody, stykače apod.
Rozběh v konfiguraci Y
Motor se při rozběhu zapojí do hvězdy a připojí se na něj napětí 400 V. Protože při zapojení do hvězdy je jmenovité napájecí napětí motoru 690 V bude se rozbíhat při podpětí. Napětí na vinutích je menší √3 -krát (400 * √3 ≈ 690 V), odebíraný proud i výkon tedy klesne na 1/3. Motor je nutné rozbíhat bez zátěže, nebo pouze s malou zátěží tak, aby se motor nepřetížil. Zapojení svorek je většinou vylisováno na víčku svorkovnice. Nemusí být stejné jako zde na obrázku.
Při připojení napětí na mez L1 a L2 (ULN) teče proud (ILN) přes dvě sériově zapojené cívky. Výsledná impedance je větší – odebíraný proud (a tedy i výkon) je menší.
Provoz v konfiguraci D
Po rozběhu na jmenovité otáčky je nutné motor přepnout do trojúhelníku. Na vinutí se připojí 400 V, na které je dimenzované. Motor poběží na plný výkon. Otáčky bude mít stejné, jako při běhu do hvězdy.
Přepnutí do konfigurace D může být zajištěno pouze časově (je zjištěno za jakou dobu se motor bezpečně rozběhne), hlídáním proudu motoru (při roztočení na jmenovité otáčky klesne odebíraný proud motoru, viz video výše), nebo přímo hlídáním dosažení otáček (to lze provést pomocí např. indukčního snímače, tachogenerátoru, nebo pomocí relé ALNICO).
Zapojení svorek je většinou vylisováno na víčku svorkovnice. Nemusí být stejné, jako zde na obrázku. Při připojení napětí na mez L1 a L2 (ULN) teče proud (ILN) přes sério-paralelní zapojení všech třech cívek. Výsledná impedance je menší – odebíraný proud a tedy i výkon je větší.
Pokud se motor nepřepne do trojúhelníka hrozí přetížení motoru a jeho následné zničení!
Zapojení přepínačů Y-Δ
Pro spouštění motoru je nutné použít nějaký spouštěč – buď manuální (používaný např. u cirkule), kde se přepínačem přepne motor nejprve do hvězdy a po chvíli do trojúhelníku, nebo automatické (ve větších strojích), kde se o přepnutí postará automatika. V obou případech přepínače nahrazují výše znázorněné propojky ve svorkovnicích, takže ty je nejprve nutné odpojit!
Manuální přepínač (spouštěč)
Ve většině případů k manuálnímu spouštění vyhovuje vačkový spínač např. od české firmy OBZOR. Lze použít běžný typ 9551, což je prostý přepínač Y-Δ . Na svorky 1, 10 a 13 se připojí napájecí napětí, na svorky 3, 4, 5, 6, 15 a 16 se připojí jednotlivé konce vinutí na svorky označené písmeny (viz obrázek níž).
Obzor sám má e-shop, kde si můžete vybrat přepínač nejdříve podle ampéráže a poté podle typu (přepínače jsou označeny popiskem, k čemus louží). Případně je možné použít konfigurátor. Přepínač rozběhu hvězda trojúhelník s čelní deskou s kontakty na 25 A má typ VSN25 9551A8-V-PNC-S-210-NSC
- VSN25 – Přepínač řady VSN23
- 9551 – Schéma 9551 (přepínač Y-D)
- A8 – rozložení spínače 0-Y-D (po 45°)
- V – uchycení šrouby zepředu
- PNC – černá čelnídeska o velikosti 66*66 mm
- S – Standardní popis čelního štítku
- 210 – popis štítku
- NSC – Ovládací prvek -šipka střední černá
Směr otáčení se změní prohozením dvou libovolných fází na přívodu k přepínači.
Přepínače v e-shopu: Elima, Emas
Pokud je potřeba reverzace lze použít přepínač 9153, což je reverzační přepínač Y-Δ . Zapojení je stejně jednoduché jako u předchozího přepínače (přívody na svorkách 1, 5 a 20, vývody na svorkách 2, 4, 9, 15, 16 a 19). O vše se stará vnitřní uspořádání přepínače.
Takto jednoduché zapojení má však nevýhodu, a tou je nutnost obsluhy, která pohlídá zda se již motor roztočil na jmenovité otáčky a poté přepne motor do trojúhelníku. Příliš brzkým přepnutím může vzniknout proudový náraz, který vybaví předřadný jistič, nebo jiné jistící zařízení. Proto se u strojů, které má obsluhovat méně znalá obsluha používá automatické přepínání, které navíc např. blokuje chod stroje, než dojde k přepnutí do Δ.
Automatický přepínač (spouštěč)
Princip automatického přepínání je stejný jako u manuálního přepínání. Pouze se o přepnutí stará automatika, nebo časového relé, na kterém je nastaven čas, za který se motor bezpečně rozběhne na jmenovité otáčky. Po uplynutí tohoto času se motor přepne do trojúhelníka.
Kompletní automatický spouštěč vyrábí např. OEZ, jako moduly, které se jednoduše připojí k motoru a ovládacímu obvodu. Případně lze zapojení sestavit z jednotlivých komponent. Jako časové relé lze buď použít výstup z průmyslového automatu (viz článek Rozběh hvězda-trojúhelník s modulem Siemens Logo!) , který se často ve větších strojích již nachází, nebo specializované relé (např. CRM-2T). Tyto relé mají většinou nastavitelný jeden až dva časy – jeden na nastavení doby běhu do hvězdy (doba, než se motor roztočí) a druhý na prodlevu mezi vypnutím Y a zapnutím D (čas, kdy se vypnou stykače, aby nedošlo ke zkratu). Často bývá zapojení doplněno elektrickým i mechanickým blokováním stykačů.
Princip je jednoduchý: Sepnutím spínače S se sepne časové relé K4, které sepne stykač Q13 (propojka na chod do hvězdy). Stykač Q13 zároveň přes pomocný kontakt sepne stykač Q11 (napájení), který se přes pomocný kontakt udrží zapnutý. Po nastaveném čase se stykač Q13 vypne a sepne se stykač Q14 (propojka na chod do trojúhelníka). Stykače Q13 a Q14 jsou navzájem blokované rozpínacím kontaktem, aby nedošlo k jejich současnému sepnutí (nastal by zkrat). Časové relé ve schématech níže není běžné časové relé, ale speciál určený ke spínání motoru Y-D! Oba spínací kontakty nespínají zároveň! Jako vhodné relé může sloužit např. výše zmíněné CRM-2T od ElkoEP.
Toto zapojení je podobné zapojení výše, akorát se místo spínače používají tlačítka. Stisknutím S1 se do obvodu přivede napájení. Po sepnutí Q11 se tlačítko S1 přemostí pomocným kontaktem, není tedy nutné ho držet sepnuté. Vypnutí se provede stisknutím rozpínacího kontaktu S0 – tedy odpojením obvodu od napájení.
Zapojení ostatních modulů je většinou podobné. Nejdůležitější je blokace stykačů Q13 a Q14 proti současnému sepnutí, dále pak zajištění, aby motor trvale neběžel do hvězdy. Pokud se použije výše uvedené časové relé CRM-2T, je schéma zapojení v návodu.
Při použití programovatelného automatu je možné přepínat režim motoru v závislosti např. na aktuálních otáčkách motoru apod. Více o použití morulu Siemens Logo naleznete v článku Rozběh hvězda-trojúhelník s modulem Siemens Logo!
Jištění motoru při rozběhu Y-Δ
Jištění motoru při rozběhu Y-D není úplně jednoduché. Motor je nutné chránit proti zkratu i proti přetížení. Ochranu proti zkratu zajistí vhodné pojistky vřazené do přívodu napájení. Je lepší použít pojistky kvůli jejich větší zkratové odolnosti. Při přepínání hvězda-trojúhelník hrozí vyšší riziko vzniku zkratu kvůli použitým stykačům. I když by k tomu nemělo docházek díky elektrickému i mechanickému blokování mezi stykači, může se stykač svařit a dojít k tvrdému zkratu na přívodu.
Ochrana proti přetížení by měla být dvojí. Motor je nutné chránit proti přetížení nejen během provozu, ale i během rozběhu. Ale během rozběhu motor odebírá pouze třetinový proud, proti nominálnímu! Nelze tedy jednoduše připojit např. motorový spouštěč, nebo nadproudové (tepelné) relé do přívodu napájení. Kvůli zamezení výpadků by se hodnota jmenovitého vybavovacího proudu musela nastavit na jmenovitý proud motoru (motor by nebyl jištěn při běhu do Y). Nebo by se muselo nastavení proudového relé po přepnutí do Δ změnit (to je v praxi nereálné).
Nadproudové relé lze však zapojit několika způsoby podle druhu ochrany motoru:
- Kompletní ochrana motoru při běhu do hvězdy i do trojúhelníka
- Ochrana motoru při běhu do trojúhelníka a částečná ochrana při běhu do hvězdy
- Ochrana motoru pouze při běhu do trojúhelníka
Kompletní ochrana motoru při běhu do hvězdy i trojúhelníka
Při jmenovitém zatížení, při rozběhu motoru teče jednotlivými vinutími motoru proud Ivd = Id/√3 = Idx0,58. Zapojením nadproudového relé (F1) do série s vinutím motoru a nastavením vypínacího proudu relé na 0,58×Id je zajištěna kompletní ochrana motoru při běhu do Y i do Δ. Při běhu do Y, kdy je odebíraný proud menší je motor napájen pouze třemi vodiči. Při provozu do Δ, kdy je odebíraný proud větší je motor napájen vodiči šesti. Na stejný proud (0,58×Id) může být dimenzován hlavní stykač (KM1) a stykač pro běh do Δ (KM2). Stykač pro běh do Y (KM3) může být dimenzován na proud Id/3.
Ochrana motoru při běhu do trojúhelníka a částečná ochrana při běhu do hvězdy
Pokud je nadproudové relé (F1) zapojeno (a nastaveno na jmenovitý proud motoru) v napájecím vedení je zajištěna plná ochrana motoru při běhu do trojúhelníka, protože je v tomto zapojení odebírán jmenovitý proud. Při rozběhu, tedy když je motor zapojen do hvězdy je odebíraný proud 1/3 proudu jmenovitého (Id/3). Toto snížení proudu způsobí prodloužení vybavovacího času tepelného relé 4× – 6×. Avšak, pokud se motor nerozběhne stačí tento čas na vybavení nadproudového relé – zabrzděný motor odebírá větší proud než Id/3 (Id = proud motoru při běhu do Δ). Proudové dimenzování stykačů je stejné jako v předchozím případě. Toto zapojení lze použít, pokud při startu motoru nadproudové relé často vypíná. Při tomto zapojení je vhodné hlídat teplotu vinutí motoru vestavěným termistorem, nebo bimetalovým kontaktem v motoru.
Ochrana motoru pouze při běhu do trojúhelníka
V tomto případě se tepelné relé (F1) zapojí do obvodu druhého stykače tak, aby jím neprotékal žádný proud při běhu do hvězdy. Vypínací proud relé se nastaví na 0,58×Id, protože je při běhu do trojúhelníka motor napájen šesti vodiči, tedy „ze dvou stran“. Proudové dimenzování stykačů je stejné jako v předešlých případech. Tento typ zapojení se používá, když má motor těžký a dlouhý rozběh. Při tomto zapojení je vhodné hlídat teplotu vinutí motoru vestavěným termistorem, nebo bimetalovým kontaktem v motoru.
Ještě je zde jako bonus video výroby asynchronního motoru.
Dík za bezva článek!!
Dobrý den,potřeboval bych poradit,jak zapojit reverzní přepínač.Budu dělat štípačku na dřevo a použiji reverzní spínač.Známej elektrikář mě pořád tvrdí,že ke štípačce budu potřebovat dva přívodní kabely. Jeden k motoru na 380 a druhy 220 k napájení reverze.Nevím teda co budu mít přesně za spínač,ale zdá se mě nesmysl tahat znova přívodní kabel,když už budu mít natahlej jeden,tak na co tahat další.Nechám to určitě zapojit od zkušeného elektrikáře,ale ty dva kabely mě pořád vrtají hlavou.MŮŽE MĚ PROSÍM NĚKDO PORADIT,PRÍPADNĚ TOHLE VYSVĚTLIT.DÍKY
Ale všechno tohle je zbytečný, když se dá koupit reverzační přepínač, kterej se jednoduše zapojí (tři dráty od napájení, tři dráty do motoru) a pak se páčkou přepíná na směr doleva, nebo doprava. Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše 🙂
P.S.: Ještě štípačku doporučuju osadit jištěním – nejlépe motorovým spouštěčem nastaveným na správný proud motoru.
[2] JOSEF: Já bych tam dal kombinaci dvou stykačů. Doplnil bych to ještě o koncové spínače připojené na pomocné kontakty. Tepelná ochrana (nebo motorový spouštěč) je samozřejmost! A aby to bylo komplet doporučuji STOP tlačítko. To se dá jednoduše zapojit na rozpínací kontakty tepelné ochrany 🙂
Vaše myšlenka je správná, nicméně je to trochu nákladné řešení. Otázka je asi má u štípačky ekonomicky smysl. Navíc když dáte dva a více stykačů (na jakékoliv zařízení) je potřeba použít k napájení ovládacích obvodů transformátor. Buď oddělovací nebo na malé napětí. Nelze použít pro ovládání u strojů napětí odvozené z L+N 230 V. U zařízení které mají pohyblivé části by měli být koncáky zdvojené kvůli přejetí. Stop tlačítko přesněji tlačítko nouzového zastavení nesmí způsobit při jeho vrácení do původní polohy samovolné spuštění stroje. Bohužel u strojů to není tak jednoduché a jsou zde přísné předpisy….
mam na cirkularke 4,5kw motor.dlhšiu dobu som s ním nerezal. teraz ,keď som potreboval porezať drevo, tak pri druhom prepnutí na hviezdu mi po 3 sekundách vyhodí poistku na cirkularke. neviem si pomôsť. Ďakejem.
Mohlo by pomoct prostříknout přepínač sprejem na kontakty a při odpojeném přívodu ho trochu procvakat. Pro otrlejší je možnost rozmontování a vyčištění (dřív se kontakty běžně čistily, dnes už se to tolik nedělá, jednak kvůli nemožnosti rozmontování přístroje, případně složitosti a ceně nového). Nejlepší varianta je výměna za nový stejný, nebo podobný typ.
Nejdřív bych změřil, jestli jdou všechny 3 fáze na vypínač (může být problém před vypínačem). Pak bych preměřil přepínač jestli správně spíná – buď ohmmetrem/pípákem a nebo bych odpojil motor (kvůli ochraně motoru) a měřil bych na výstupu z vypínače jednotlivé fáze. Pokud z vypínače leze to, co má, může být problém v motoru – chtělo by to změřit proud v jednotlivých fázích.
Pokud si na to netroufáš, tak bych to rozhodně svěřil odborníkovi, protože 400V už pěkně kope! S elektrikou si není radno zahrávat.
[2] JOSEF: Tak to je asi elektrikář na baterky,dva přívody je dost kabaret.Je tedy fakt, že elektromotor dvouotáčkový hvězda trojůhelník, jsem ukazoval elektrikáři a ten na něj koukal jako vejr.
Mám trošku zmatek ve štítkách 3 fázových asynchronních motorů. Může mi někdo toto vysvětlit ? Na štítku je 220V hvězda a 380 V trojůhelník. Na jiném motoru je to obráceně, 380 hvězda a 220 trojůhelník a na jiném je jen 380 trjůhelník. Jak se to smí zapojit ? Ten kde je jen trojúhelník se taky dá zapojit do hvězdy. A můžu opravdu zapojit deo trojůhelníku motor kde je 220 hvězda a 380 trojůhelník na klasický motorový 3 fázový
proudnapětí 380 ?Ahoj Peťane,
Pod nadpisem zapojení přepínačů hvězda trojúhejník,jste uvedl fotografii manuálního přepínače.
Bohužel s tímto přepínačem se motor nikdy nerozběhne do hvězdy a trojúhelníka, protože na fotce je reverzační přepínač… A to jistě víte k čemu je.
PS.: Tohle by klidně mohl být i jiný přepínač, než reverzační. Číslo schématu je vylisováno na spodní straně, takže nelze se 100% jistotou říct, že se jedná o reverz. Ale to jen tak mimochodem.
PPS.: Dík za konstruktivní poznámku.
Omlovám se za svoji poznámku, nepochopil jsem, že se jedná o ilustrační foto. Třemi tečkami za reverzační přepínač jsem myslel např.: náhradní zdroj-0-síť atd. Vím co znamené čtyřčíslí 9551 nebo 2203 a také A4 nebo A8.Fotky přepínačů Y-D jsou také na strankách obzor.cz vačkové spínače.
Ahoj, chtěl bych se zeptat, jestli by bylo možné to ještě kromě schémat nějak instruktivně nafotit a ukázat v reálu. Mám starou hoblovku a motor s manuálním přepínačem hvězda/trojúhelník. Motor v propojení do hvězdy jede pomalu (jakoby na jednu fázi…?) a rád bych to nějak opravil. Bohužel moje znalosti jsou chabé a nejsem asi schopen schémata následovat. Na druhou stranu mě to dost zajímá a využil bych to určitě i na dalších podobných mašinkách.
Děkuji předem!
Adam
Ahoj prosím o pomoc mám zapojený frekvenční měnič k motoru 2,2kw ovládačem jsem ovládal rychlost a směr otáčení motoru. V současné době mám problém že motor ztratil sílu v otáčkách a udržím ho rukou. Nevíte kde hledat závadu.
PS.: K čemu motor používáš? Tohle se stavá, když dostává motor rázy.
PPS.: Pokud motor rozděláš, tak rotor vyfoť a pošli mi fotku. Dík.
[10] Bob: Prosím tě, motorem poháním šnůru na kterém tahám přes kladky plastový střapec nebo kožešinu, kterou loví psi. Myslel jsem si to, že závada bude v motoru. Měnič funguje dobře v otáčkách i směru. Prosím nemáš zkušenosti s nastavením frekvenčního měniče, jakého výrobce bys doporučil. Jsem z Karlových Varu nebydlíš poblíž.
¨Zatím moc děkuji za ochotu a rady ! Zítra motor rozeberu a uvidí se…
[11] Bob:
Dobry den, mam dotaz mam motor na starsi cirkularku ale stitek na nem neni a podle velikosti ho odhaduju tak na cca 4.5kW ale potreboval bych poradit jak ho mam promerit, nebo jak poznam jestli se zapojuje Y/D nebo jinak. Svorkovnici ma klasicky UVW 1/2 (6 svorek) nerad bych ho spalil pri pokusech. Diky za kazdou radu.)
[13] Milan: Diky za typ. Vicko svorkovnice k tomu bohuzel nemam ale takle promerit to neni problem tak to skusim. Na zbytku stitku byl citelnej napis Mohelnice tot vse.
Ahoj. Zrovna řeším taky štípačku. Vytáhl jsem léta schovaný el.motor 3kw, původně byl na cirkuli a spínaný spínačem hvězda trojúhelník. Úvaha byla taková, že k vůli bezpečnosti ho budu spouštět motorovým spouštěčem, ale při zapojení mi vyhazoval jističe. Postupně jsem došel k tomu, že když motor nastavím do hvězdy tak se rozběhne. Z výše uvedených poznatků a článku, v tom mám rozpor, chápu to tak, že :
1, motorový spouštěč zapíná podle nastavení v motoru HVĚZDA nebo TROJÚHELNÍK
2, podle schématu vede z motoru 6 vodičů do spínače HVĚZDA/TROJÚHELNÍK
3, jak to pak funguje na té cirkuli, když v motoru jsou svorky do trojúhelníku a vedou do spínače HVĚZDA/TROJÚHELNÍK
3 vodiče.
4, mimo téma, jak funguje (CEE FÁZOVÝ MĚNIČ) vidlice na 400v
Díky za odpověď
1) Motorový souštěč je v podstatě jistič uzpůsobený k jištění motorů. Dá se použít jako vypínač. Nastaví se na něm jmenovitý proud motoru a při jeho překročení spouštěč vypne. Problém nastává u přepínání Y/D, protože motor bere v zapojení do hvězdy malej proud a po přepnutí do D větší. Tak se buď použije spouštěč s větším proudem (motor není jištěn při rozběhu), nebo se použije tepelné relé (na třetím obrázku odspoda je značeno písmenem F) společně se stykači a pojistkami. Vyřešit by to šlo i spouštěčem, ale motor by nebyl plně chráněn proti zkratu. Možné se o této problematice rozepíšu v tomto, nebo dalším článku.
2) ANO
3) Pokud jsou v motoru propojky, nelze motor přepínat v konfuguraci Y/D. Podle zapojení propojek je to buď Y, nebo D (pokud se nejedná vyloženě o nějakej speciální motor). Je možné, že se spínač nepoužívá jeko přepínač Y/D, ale jako obyčejný vypínač. Už jsem to taky tak viděl zapojeno.
Koukni se na štítek motoru jestli značení odpovídá štítku na 2. obrázku. Jde o tu červeně orámovanou oblast. Musí to být stejné (nebo mít stejný význam), potom lze motor spínat v konfiguraci Y/D, jinak ne. Více o zapojení motorů je v článku Přehled a zapojení motorů.
4) Pokud myslíš tu zástrčku (lidově flašku), tak to je klasická zástrčka, jením je uzpůsobená tak, že jdou dvě sousední fáze přetočit navzájem. Docílí se tím změny směru otáčení.
[15] Radek: Díky za odpověď.
pochvala
velmi dobře znazornena schemata
a vyborne vzsvetleni
Dobrý den, prosím prosím trápím se zapojením motoru 7,5kw na cirkuli hvězda trojůhelník, když motor rozběhnu na hvězdu a pak přepnu na trojúhelník tak to vyhodí jistič (25B) děkuji za pomoc
Děkuji, ještě jsem byl v elektroskladu, kde mi poradili že si tam mám dát zpátky starý černý jistič 3×20A motorový který by to mohl udržet, já ho totiž vyměnil za nový 3×25 a ten to vyhazuje, hlavní je taky starý s hodnotou 3×21A, tak jsem zvědav, děkuji mockrát za pomoc, jak to vyřeším ozvu se. ALe provedu ještě kontrolu zapojení, točit se může jak dlouho chce stejně to pak vyhodí při přepnutí na trojůhelník.
[18] Dalibor Smetana:
[19] Dalibor Smetana: Už z první zmínky o tom jaký jistič byl vyhozen (25/3/B) je patrné, že tento jistič je nevhodný!! Pro motory je nutné jištění s charakteristikou C nebo dokonce D. Jištění na přívodu do domu by mělo být minimálně 32A.
Prosím znáte někdo typové značení vačkového průmyslového vypínače pro motor na dvoje otáčky. Motor má devět vývodů z vynutí. První nižší otáčky/první vinutí se zapíná do hvězdy a pak se přepne trojuhelník. Druhé vyšší otáčky/obě vynutí se zapínají do lomenné hvězdy. Děkuji za odpověd na Email: joseftomcik@seznam.cz
PS.: Pokud by nebyl žádnej ze spínačů vhodnej, lze si u Obzoru nakonfigurovat vlastní spínací schéma. Ale je k tomu nutné vědět, jak se má motor rozbíhat.
Dobrý den,mám menší broblém s 3F motorem 5.5 kw od siemensu,který dříve jel pouze na trojuhelník bez potíží a po vřazení vačkového přepínače hvězda trojuhelník od obzoru (schema 9551) se na hvězdu rozbyhá do plných otáček a na trojuhelník asi na 3 otačky za vteřinu.Motor má cca 1500 ot/min to je 25 ot/sec a při rozběhu je na cca 1/8 výkonu.Víše jsem se dočetl,že motor má na rozběh cca 1/3 otácek.Na motor je namontován 20–30 kg težký ventilátor Zapojení jsem kontroloval nesčetněkrát a tak se táži kde asi může bých chyba.Předem díky za odpověď.
Při zapojení do D i do Y by měl mít nezatížený motor stejné otáčky. Otáčky jsou dány frekvencí sítě a stavbou motoru. Motor má při zapoejní do Y jenom třetinový výkon, takže pokud točí např. s ventilátorem, tak se může stát že s třetinovým výkonem ventilátor neutočí na jmenovité otáčky. To asi taky nebude tento problém.
Já bych nejdřív zkusil proměřit odpojený vačkový přepínač, jestli spínají všechny kontakty podle schématu. Pak bych třeba zkusil napojit motor přímo (přímo ze sítě s propojkami ve svorkovnici; bez zátěže na hřídeli) do Y a pak přímo D. Tím se zjistí jestli motor funguje. Nakonec bych zapojil přepínač. Je důležité dodržet propojení jednotlivých svorek na přepínači a na motoru. Takže např. ze svorky 3 -> W2, 16 -> W1, 4 -> U1, … V případě přehození by jedna cívka mohla být nafázována opačně a jakoby měla tendenci motor brzdit.
[22] Laďa: díky za tipy,ale problém byl ve 20 kw centrále která 20 kw nemá … jinak na bez zátěže jel motor jak měl
Zdravim. mam soustruh ktery ma 7.5kW (SUI40)motor s prepinamim Y-D. kdyz jsem mel dotazenou 100m prodluzku z domu kde mam 32A jistic tak prepinal bez problemu. Ale pak jsem si udelal separe privod do dilny taky 32A (vzdalenost ke stroji je cca 20m tak mi zacal okamzite vyhazovat jistc pri prepnuti z Y na D (pri roztocenem motoru). napadlo me nekolik reseni.
1. vlozit do privodu zase tech 100m kablu ( to mi elektrikar omlatil o hlavu ze je to prasarna)
2. dat mensi motor treba 5.5kW
3. softstart ( mam Schneider Allstart ATS22D32S6)
4. vymenit prepinac Y-D ( je promereny a vypada ok)
muze byt jeste nejake jine reseni. Abyl neresil nasledek ale vyresil pricinu. diky
Miky
Jeste jsem zapomel rict ze 32A jistic je charakteristiky B, zkousel jsem 32A char C a to je v poradku, 40A to taky udrzi. Zda se mi proste prasarna davat na barak 40A jistic
Ideální by byla změna předřadného jištění, ale jestli je to domovní jistič, tak ten by měl být charakteristiky B a hlavně se to musí řešit s distributorem elektřiny. Možná by ale charakteristiku C/D povolili… 40A jistič by se musel určitě doplácet..
Další schůdný řešení se mi zdá buď ten použít softstartér, nebo frekvenční měnič (byla by možnost měnit otáčky, a další parametry). Motor 7,5 kW by měl brát cca 15 A, takže jde v podstatě jen o rozběh. Poslední řešení (jak píšeš) je výměna motoru za slabší. Jde o to, jestli by pak nevadil menší výkon.
Stejný problém. Já to řešil softstartérem a je pokoj.
diky za info. Urcite zkusim ten Softstart kdyz uz ho mam koupeny, jen jsem se chtel ujistit ze jdu spravnou cestou protoze kdyz uz se ten motor toci tak prece neni duvod vyhodit jistic uz k zadne spicce nedochazi pri prepnuti.
EON mi samozrejme nic jineho ne Bcko nepovoli to jsem zkousel. Dam vedet jak jsem dopadl
Nemáte prosím někdo schéma přepínače hvězdy/trojúhleník pomocí tlačítek-VYP,HV,TROJ. ze dvou míst.Vypínací i trojúhleníkové jsou rozpínací.Samozřejmě vše přes 3 stykače.Silové zapojení znám.Díky.
dobry den mam menši problem mam elektromotor mez mohelnice 2,2 kw na štitku je napisane možnosť zapojenia trojuholnik,hviezda ale do elektromotora vedu len 3 vodiče. skusal som či to ide zapojil som 3 fazy na tie tri vodiče a vodič PEN na kostru a išlo to a chcel by som sa spitať ake to bolo zapojenie trojuholnik alebo hviezda ?
Pokud je na motoru napsáno ΔY 230/400 V tak je na 100% zapojen do Y. U malých výkonů jsou tyto motory nejběžnější. Přepojení do Δ a připojení k třífázové síti motor zničí! Doporučuji si projít článek Přehled a zapojení motorů.
Dobrý den,mám problém se zapojením motoru Mez Mohelnice 5,5 kW na hvězda /trojůhelník. Tento motor běžel mnoho let na zapojení se třemi stykači V03c009. Jeden stykač odešel a tak jsem zakoupil přepínač Y-D typ 9551 Na schematu k tomuto přepínači jsou jednak čísla svorek, to není problém, ale svorky na schematu u motoru mají označení V,U W,1–3 ale na motoru toto nové značení není.Z motoru jdou dva kabely, jeden byl na Y a druhý na D. Na motoru jsou kabely připojeny tek že jsou 3 svorky vodorovně nahoře k jednomu kabelu a 3 svorky vodorovně dole k druhému kabelu.Jak přiřadím svorky (a kabely) z motoru na číslované svorky na přepínači. Děkuji za radu.
Dobrý den, ještě dodatek k mému včerejšímu dotazu.Nasvorkovnici motoru mám svorky -horní řada -ZXY a dolní řada UVW. Pro hvězdu ja naznačené připojení přívodu RST na svorkyUVW. Pro trojuhelník je připojení na svorky ZXY, ale s propojením na UVW. Toto propojení svorek ale při provozu na 3 stykače naní provedeno. Značení normy PN104.00. Vylisovaná čísla v kolečku na svorkovnici jsem nenašel. Našel jsem nalepený štítek, který jsem se snažil teď popsat. Děkuji mnohokráte a obdivuji rychlost odpovědi na můj první dotaz.
Ještě si dovoluji přidat info. Na přepínači Y/D 9551 mám k dispozici svorky 3,4,5,6,15,16. Nevím, jak tyto svorky přiřadit k motoru, které jsou pro Y , a které pro D. Děkuji
Dobrý den, mám motor Y380/D220 ale pozor, má 7.5KW. zapojení je tedy pouze do Y říkám to správně?
Dobrý den, snažím se udělat si rozběh motoru přes stykače, ale nevím pro, ale stále mi to vyhazuje hlavní jistič (32A béčko) Jakmile tam dám vypínač Y-D (9551) tak mi motor běží. Všechno mám proměřené, ale jakmile sepnu hlavní stykač se stykačem do Y tak se mi motor roztočí, ale když přepnu druhým tlačítkem do D tak mi to vyrazí pojistku i hlavní jistič. Dloho se s tím už trápím a proto se mi tam nechce dávat ten vypínač, ale mám 3 tlačítka (hlavní vypínač, Y a D) přijde mi to jako elegantní řešení, ale nevím proč mi to padá. Je možné, že ty stykače spínají tak rychle, že nestihne Y odepnout a D stihne sepnout dříve? Je to přes pomocné spínací a rozpínací kontakty stykačů.
Děkuji
Přepínaní třemi tlačítky podle mě není nejlepší nápad. Je to na úrovni ručního přepínač 0-Y-D. Časáky na rozběh Y-D trojuhelník mají nastavitelné zpoždění mezi Y a D, takže pravděpodobnost zkratu téměř odpadá. Osobně bych tedy šel cestou časového spínače a dvou tlačítek – VYP. a ZAP. ElkoEP prodává pěknej časák, přímo určenej pro rozběh Y-D
Schéma už bohužel nemám. Dneska jsem to konečně dal po měsíci dohromady. Bylo to opravdu tak jak jsem napsal. Stykače jsou příliš rychlé a obvod na Y se nestihne rozepnout včas i když jsem to udělal přes spínací kontakt D. Takže jsem to vyřešil tak, že když zmáčknu tlačítko Y tak se mi motor rozběhne do Y a musím to držet tak dlouho než se motor rozběhne a když tlačítko pustím (už tam vznikne časová prodleva) tak se mi spustí stykač D a vypne se mi Y. Vše bylo způsobeno pouze tím, že stykače jsou hrozně rychlé.
Napište mi na e-mail Plojhy@students.zcu.cz a já Vám můžu poslat schéma podle kterého jsem to zapojil a z toho už to snadno pochopíte a můžete to přidat i nahoru do návodu 🙂
Zde přikládám odkaz s oscanovaným schématem na ovládání stykačů podle kterého jsem to zapojoval.
Na rajce.net nemám účet a zřizovat si ho nechci.
Doufám, že s tím někomu ještě ušetřím starosti pokud to nahodíte.
Děkuji
Na druhou stranu, je určitě dobrý si zkusit sám něco vymyslet a zkonstruovat. Učenej z nebe nespadl a člověk se to hold někde naučit musí.
PS.: Zas tak špatný to není 🙂
PPS.: Doporučuju zkusit kreslit schémata podle běžných zvyklostí. Takovýhle kontakty vídám ve schématech cca ze 70. let, spíše starších.
Popravdě jsem nad tím nepřemýšlel co kdyby… No maximálně vyletí pojistka ale s největší pravděpodobností i hlavní jistič a to si nemyslím, že je takový problém. Jinak máte pravdu přes rozpínací kontakt stykače Y by to šlo taky vyřešit což mimochodem jsem nenakreslil, ale ve skutečnosti jsem to tak udělal. A k tomu když někdo tlačítko pustí rychle tak se nic nestane. Dočetl jsem se na netu, že stykač na rozepnutí obvodu potřebuje 10ms (nevím jestli je to pravda) a zkoušel jsem to pustit co nejrychleji jsem mohl a nic se nestalo. Prostě ty kontakty než se přehodí mezi spínačem Y/D je pomalejší než když to ovládají stykače.
Ano máte pravdu v tom, že jsou to schéma ze 70 let, protože jsem to podle těch schémat dělal. Vzal jsem si starou knihu technologie po tátovi. V dnešní době jsem na celém internetu nenašel schéma které by bylo bez časového spínače. Časový spínač doma má málokdo jen tak položený a za cenu časového spínače si raději koupím celý přepínač Y/D. Stykače se dají nalézt na smetišti a kdo nechce za přepínač Y/D utratit moc peněz a náhodou má přístup k nějáké rozvaděčové skříni, stykačům a dvěma tlačítkům tak má řešení téměř zadarmo pokud je trochu zručný. Mě celá tahle sranda stála 300Kč 🙂
Nevýhoda proti tvému schématu je použití více ovládacích prvků a nutnost více pomocných kontaktů stykačů (viz obrázek). A abych jenom nerejpal, tak máš dobrý, že po puštění tlačítka nehrozí provoz do Y, ale je blbý, že se musí „hvězda“ manuálně držet. Rozběh někdy trvá dlouho.
[36] Aleš: Jo kdybych na internetu našel něco podobného tak bych to udělal podle toho, ale dnešní doba už je moc pohodlná a každý si radši vypínač koupí než postaví. Já jsem to vyráběl pro budoucího tchána na domácí cirkulárku, protože změnili jistič za nový a pila dřív jela jen do D. Ale to nový jistič Béčkový prostě neutáhne. A platit za silnější je blbost, když to šlo vyřešit za 300Kč 🙂 Navíc motor 5,5Kw se mi s kotoučem rozběhne ani ne za 5 vteřin a to není takový problém to tlačítko podržet 🙂 teď už to předělávat nebudu, ale každopádně kdyby se do této srandy ještě někdy pustil tak by bylo dobré kdyby měl podle čeho dělat. Já jsem se díky tomu naučil pořádně 3f soustavu. Chodím sice na ZCU FEL, ale popravdě teorie je trochu jinde než praxe. A jsem rád za tuhle zkušenost.
SUPER VYSVETLENÉ…..MOC DIK…POMOHLO…
Dobrý den,
Na cirkulárce, kde je stykačové přepínání Y/D se mi při přepnutí do D motor nerozběhne na plný výkon, ale začne „mrčet“. Stykače jsou OK, vinutí není přerušené, navíc by se nerozběhlo do Y.Můžete mi prosím poradit? Děkuji
Dobry den.
potreboval bych poradit se zapojenim blokovani stykacu.zapinam ventilator tlacitkem ( automaticky prepinac, 3×stykac a casove rele podle hornej schemy)No nevim jak spravne zapojit to blokovani cez NC a NO kontakty na stykacoch.byla by nejaka schema ? Diky
Nejjednodušší je použít relé CRM-2T které slouží k přepínaný Y-D. Schéma je v katalogovém listu.
Jsou někde vedeny schémata zapojení všech typů vačkových spínačů?
Mám na mysli 16A přepínače 1352 a 1604 s přepínáním 45° 0–1–2,a 10A přepínač 1256.
Předem díky.
Zdravíčko, ptřeboval bych poradit.sháním schéma zapojení stykačové kombinace hvězda trojúhelník s použitím časového relé TM10 pro přepinání hvězda trojůhelník.já vím , že je to už historie ale mě se jedná o historickou věc ale nějaký magor vykuchal ze stroje všechny dráty a já to teď mám zapojit (obnovit). zatím jsem se s tímto relé nesetkal tak prosím o radu. díky
Martin
Zdravím,
chci se jen zeptat zda není chyba na obrazku pod odstavcem „Automatický přepínač (spouštěč)“ Na U1 jde do motoru první fáze L1 a na druhé staně do W2 jde L2.
[43] Michal: Jestli to chápu správně tak stykač Q14 nahrazuje na svorkovnici motoru svislé propojky (do trojuhelnika). Pokud je to tak, tak se mi ale podle schématu potkají dvě fáze proti sobě.Když se podívám na obrazek víčka skutečné svorkovnice co máte nahoře. Je mezi U1 a W2 propojka a tudíž jsou na stejné fázi (L1).To ale na schématu které řešíme není.Jen pro upřesnění jestli oba koukáme na stejné schéma je to to s červeně ohraničenými stykači. Zkusil jsem zakreslit o co se mi jedná.
Každopádně takto provádět změnu směru nedoporučuji. Abych řekl pravdu, tak mi tohle zapojení taky dalo chvíli, než jsem ho pochopil…
Máš tam chybu – výkon je při rozběhu (do hvězdy) nikoliv snížen na odm.ze 3, ale na 1/3 oproti plnému výkonu v trojúhelníku.
Dobrý den, chtěl bych poprosit o radu ohledně rozběhu motoru 100kW pomocí hvězda/trojúhelník. Máme starý motor 100kW, D/Y 380/660V, 185/107A sloužící jako kompresor pro chlazení. Motor byl v provedení s kroužkovou kotvou, motor jsme si nechali přepojit na klasické zapojení asynchronního motoru(vyzkratováním kartáčů). Při rozběhu ve hvězdě se nám motor točí velmi pomalu(cca 1 otáčka/min), při přepnutí do trojúhelníka pak zákonitě vystaví ochrana. Nevíte čím by to mohlo být? Děkuji za odpověď
[46] Michal: Motor byl před několika lety spouštěn klasicky – páka na motoru se dala do polohy ROZBĚH, tím se přiklopily kartáče na na plochu rotoru. Poté se reostatem otáčelo z polohy 0 do polohy 1(kdy se z max odporu šlo do min odporu) a následně se páka na motoru přepla do polohy CHOD(tím se kartáče odpojily). Momentálně jsme si nechali kartáče odpojit a na rotoru udělat propojky(tímto přepojením by měl vzniknout klasický asynchronní motor). Při rozběhu hvězda/trojúhelník nám motor při rozběhu do hvězdy odebírá 400A. K alespoň pomalému roztočení však dochází až na několikátý pokus při zapnutí. Co se týče odporu vinutí tak ten by měl být údajně v pořádku
[47] Michal: Ještě přikládám štítek motoru:
[48] Michal: Motor jsme v chodu nikdy neviděli, údržbáři tvrdí, že naposled běžel před 8 lety. Po předělání na asynchronní motor jsme se ho rovnou pokusili rozběhnout. Dnes jsme měřením zjistili, že jednotlivé kroužky rotoru jsou vodivě spojeny s kostrou-nevíte zda je to v pořádku či ne?
PS.: Pokud by to bylo možné, poprosil bych o fotku motoru a kartáčů. Přidal bych to k článku, kdyby to nevadilo.
Dobrý den,
v obrázku „Ovládací obvod – ovládáno tlačítky S0 (VYP) a S1 (ZAP)“, co jsou ty obdélníčky (Q11, Q13, Q14)?
[50] novice: děkuji za rychlou odpověď 🙂
dobrý den potřeboval bych radu jaký motor mám dát na cirkulárku mam dva a nevim který by byl vhodnější
[37] Aleš: Dobrý den, chtěl bych reagovat na tuto diskusi, protože řeším podobný problém. Snažím se rozběhnout kompresor Orlík 3JSK75 s motorem 7.5kW, který se z výroby rozjížděl rovnou v trojúhelníku. Vytvořil jsem stykačovou kombinaci s blokováním pomocí pomocných kontaktů, přesně, jak se popisuje zde. V dílně mám jistič 20A B a domovní 25A B. Pokud odmontuji pouze motor a startuji ho bez zátěže, bez problému ho rozjedu v obou režimech. Ovšem po připojení mechanismu kompresoru ho rozjedu jen do hvězdy. Rozběh je těžký, trvá asi 7s a přepnutí do trojůhelníka mi oba jističe vybaví. Ještě jsem uvažoval o nějakých vřazených odporech nebo cívkách na vodičích mezi motorem a stykačem KM2 pro trojúhelník, které bych po přepnutí na trojúhelník vyřadil čtvrtým stykačem. Myslíte, že by to mohlo pomoci, nebo to mám vzdát a s těmito jističi prostě stroj provozovat nemohu?
[53] Petr: Ten kompresor Orlík – stačí doplnit na výtlak kompresoru ventil, který propojí výtlak do atmosféry, takže kompresor se bude rozbíhat téměř bez zátěže. Pak po přepnutí do trojúhelníku se zpožděním třeba 3sekundy ventil vypneš a kompresor začne tlakovat do zásobníku.
Problém je pokud se motor kompresoru po natlakování zastavuje. Potom by k tomu odlehčení výtlaku muselo dojít při každém spouštění motoru kompresoru.
Dobrý den,
můžete mi, prosím, poradit, jak zapojit motor na cirkulárce přes přepínač hvězda/trojúhelník? Motor byl zapojen do hvězdy, (normálně běžel) jedno polohový vypínač, ve svorkovnici na motoru připojeny R S T a protilehlé kontakty propojeny těmi plíšky. Plíšky jsem vyndal, koupil přepínač Y/D, k motoru vyvedl šest drátů ( samozřejmě plus zelenožlutý na kostru). pokud zapojím podle schématu u přepínače tak po přepnutí na D přestane běžet, jakékoli jiné zapojení vyrazí 20A jistič. Na štítku je uvedeno Y/D 380/220. Lze vůbec takový motor zapojit na přepínač Y/D a pokud ano tak jak? Děkuji za radu. Standa
Děkuji za odpověď, i když jste ne moc nepotěšil 🙂 , no co se dá dělat. Mohu mít ještě jeden dotaz? Na víčku u svorkovnice je naznačeno i zapojení do D tím, že se plíšky montují shora dolů (tím že fáze se kříží, je zajištěno zapojení do D) Jen mne to zajímá . proč když jsem jako první možnost vyzkoušel toto zapojení, jistič okamžitě vypadl (20A char. B) Je slabý pro takový motor (4kW), nebo by třeba stačilo použít jistič C či D. Nejsem v tomto odborník, proto se ptám. A ještě jedna teoretická možnost – pokud zajistím odpovídajícím přepínačem roztočení motoru jako by na Y a poté přepnutí na D ( míním tím vlastně jakoby se mi podařilo u motoru běžícího na Y bleskově přehodit ty plíšky z polohy vodorovné určené pro Y do polohy svislé určené pro D. Jsem jen zvědavý a rád vím o problému vše dostupné, opravdu mi elektromotory (na rozdíl od automobilových 🙂 ) nic neříkají.
Děkuji za Váš čas a trpělivost.
Standa
Ten váš motor na rozdíl od toho se nejdřív spouští na normální napětí – takže na plný výkon (do Y je na 400 a pouští se do něho 400 V) a když ho přepnete, tak se do něj pouští PŘEPĚTÍ (do D je na 230 V a pouštíte do něj 400 V). Takže je přetížen, bere velký proud, ničí se a vyhazuje jistič. Asi jako byste připojil na 12V žárovku 24 V. Taky chvíli svítí…ale po chvíli shoří.
Pokud s tím budete pokračovat, motor si 100% odpálíte. Je možné, že už teď má napálené vinutí a časem shoří.
TENTO MOTOR SE V NAŠÍ SÍTI V KONFIGURACI Y/D PROVOZOVAT NEDÁ.
[56] standa: Ahaaa, konečně chápu, jak to funguje. Myslel jsem, že se rozbíhá na 1×230 a přepnutím na D do něj dostanu 380 – no jak jsem psal, nejsem odborník.
Děkuji za rady, už žádné experimenty.
Standa
Dobrý den,
můžete mi, prosím, poradit,mám 3f motor na cirkulárce, štítek bohužel nemá ale 2 roky jsem jej měl zapojeny na svorkovnici do Y a jel v pořádku, ale teď jakmile jej zapnu tak mi tak 3× vyhodí hlavní domovní jistič 20A,ale pak se najednou rozběhne, můžete mi říct v čem je problém? a jestli by bylo možné ho zapojit přes přepínač Y/D? podle velikosti má tak 3kw děkuji za radu.
Pokud je to 3kW motor, je docela reálná šance že rozběh Y/D nepůjde použít. Hrozilo by poškození motoru. Bez štítku bohužel nelze říct víc.
Rozběh velkého motoru je vždycky problém. Zkusil bych zkontrolovat, zda se točí volně (ložiska, řemeny apod.), neškodilo by zkontrolovat stav vodičů a kabelů a kontaktů a změřit izolační stav. Problém navíc nemusí být v motoru, ale třeba v souběhu více zátěží, nebo už „slabším“ jističi.
Dobrý den. Chtěl bych se prosím zeptat , zda-li má vliv na chod motoru cca 4kW (štítek nemá) prohození začátku a konce jednoho vinutí.A pokud ano tak jak na vinutí poznám ,který konec je např. U1 a který U2.Musím totiž připustit , že vinutí mohl někdo přepojovat – i když nevím jaký k tomu měl důvod. Jednou je to zapojené od výrobce, tak proč to měnit. Jde o cirkuli ,kterou jsem koupil a po přepnutí na D vylítne jistič 25A. Bývalý majitel tvrdí , že to chodilo.Jen došlo k odpojení kabelů k přepínači z důvodů opískování a nátěrů a pak k opětovnému zapojení a údajně to chodilo. Ovšem cca rok stálo na zahradě. Jak píšu na Y točí a v poloze D to vypadne. Zapojení kabelů mezi přepínačem a motorem si myslím že mám správné. Ještě by mohl být v čudu přepínač. Je tam nějakej třípolohovej(0,Y,D) pakeťák Krompachy.No nic.Pokud budete tak hodný a poradíte…Díky moc.
Doporučuji překontrolovat vodiče mezi vypínačem a motorem. Je možné, že jsou přehozeny vodiče tak, že po přepnutí do D dojde k přepólování motoru a ten má tendenci točit se opačně – velký zátěž na síť – v podstatě zkrat.
Zeptám se jednoduše – necháte roztočit cirkuli do plných otáček před přepnutím do D? Fungovala u vás cirkule někdy? Někdy má člověk starší jistič (stává se, že je jako hlavní je použit jistič J1K s „motorovou“charakteristikou) delší prodlužovačku a potom vše funguje. Cirkule se přestěhuje, krátký přívod, běžný jistič s charakteristikou B a je problém.
[59] Pavel: Výborně. Díky moc za video. Zkusím to podle něj proměřit.Mimochodem má vliv na chod to, když dojde při hvězdě k vytvoření uzlu opačných konců vinutí?Tzn. namísto U1,V1,W1 bude uzel z U2,V2,W2? A nyní k Vašim otázkám – Ano cirkulárku nechávám roztočit na plno , počkám a pak přepínám na D. Jak jsem uvedl výše od té doby co jsem jí koupil tak na D nefunguje. Dle původního majitele fungovala…Co se týká jištění tak padá i hl. jistič 25A. Motor je do 4kW. Ano mohl bych dát s C charakteristikou , ale obávám se že by vylítly pak nožovky.Prodlužka má min 30m. Ale zkusím změřit impedanci všech vinutí,jestli je stejná a pokud seženu megr tak i izolační stav jednotlivých vinutí proti sobě i proti zemi(ale to asi nebude mít vliv na můj problém).Škoda že motor nemá štítek.Mimochodem mě také napadlo,jak píšete , že při přepnutí na D má motor tendenci točit opačně a jistič vypadne. Tak jsem zkusil prohodit fáze (na tom přívodu na chod na D) a stejně jistič padá. Byl můj pokus správný? Nebo jsem měl prohodit něco jiného? Díky moc za čas a ochotu.
Ahoj
Kamarád si nechával dělat novou elektriku v dílně, nějaký elektrikář vypojil tuto krabici, asi tlumivky, od té doby nefunguje na protahovačce druhá rychlost (vypadnou jističe), prý to už je zbytečné. Bohužel nevím co tam bylo za jističe, nyní 20A motorový, hlavní do baráku 25A. Jelikož je to zapojené do hvězdy řekl bych že to je na rozjezd, můžete někdo poradit jak to zapojit. Jsem slaboproudař v tomhle se moc nevyznám.
Děkuji
[61] Olda: Děkuji za rychlou opověď.
Tady přikládám náčrtek jak je to zapojený, snad sem to nakreslil dobře přeci sem z učňáku nějakou dobu. Příště až tam pojedu mrknu na typ motoru.
Dobrý den,
prosím Vás, chtěl bych se Vás zeptat, zda je možné rozběhnout, pomocí vačkového přepínače hvězda/trojúhelník, dva asynchronní motory, které budou připojeny paralelně do vačkového přepínače.
Jedná se o to, že každý z motorů je umístěn na jedné straně hřídele. Jsou tedy mechanicky spojeny. Jmenovitý výkon jednoho motoru je 7,5kW.
Nejsem si jist, zda v tomto případě mohu říci, že 1+1=2 a tedy použít 15kW vačkový přepínač pro dva paralelně připojené motory, kde každý má jmenovitý výkon 7,5kW.
Samozřejmostí je, že uvažuji s motory, které mají jmenovité napětí 400V při zapojení do trojúhelníku a 690V při zapojení do hvězdy.
Předem děkuji za Vaši odpověď.
Peťan: Abych řekl pravdu, tak toto jsem ještě neřešil. Ale myslím, že by neměl být problém jednoduše sečíst výkony motorů a použít vypínač pro oba – podobně jako při paralelních chodu motorů u frekvenčního měniče. „Problém“ bych viděl spíše v jištění – pro každý motor by se mělo použít sólo jištění (nadproudová ochrana + ochrana proti zkratu).
Dobrý den,
děkuji za odpověď a za radu ohledně jištění.
U frekvenčních měničů je známé a podle mě i hodně používané, zapojení dvou motorů do jednoho měniče, jelikož sami výrobci toto zapojení uvádějí v manuálech od frekvenčních měničů.
Ahoj, nie som elektrikár ale toto video mi dosť pomohlo, ale mam otázku, idem zapojiť motor dosť veľký štítok už nemá je na cirkulari, svorkovnice bola stara a káble odpojene, takže neviem určiť ktoré je U, V, W, cievky som si už určil ktoré idú k sebe(podotýkam všetky káble sú jednej farby) chcem sa spýtať je jedno ktoré dvojice si určím ako U,V,W,?
Chcem to zapojiť do vypínača 9951 ako mate tu schému tak ta istá bola priložená k vypínaču, zapojiť chcem do hviezda trojuholník takže všetky káble z motoru sa potiahnu do vypínača a prívod pôjde zec poistky… Je teda jedno ktoré bude U, V, W nebude to mat vplyv na otáčanie motora, pripadne sled fazi? Ďakujem za radu
Peťan: Pokud nevíš, který vodič je který, tak si nejdříve urči jednotlivé vinutí a jejich začátky podle tohoto videa. Jakmile máš toto hotové, tak první (jakoukoliv) cívku zapojíš jako U1-U2. Další cívku jako V1-V2 a třetí W1-W2. Správně by se měl motor točit doprava (viz video). Pokud se točí opačně, tak přehoď cívky (celé cívky, ne jenom jeden vodič!) třeba V a W. Pak by to mělo být správně a je možné přistoupit k zapojení přepínače Y/D. Pokud se motor bude točit opačným směrem, tak přehoď dvě libovolné fáze. Dobré je zkontrolovat proud odebíraný motorem – všechny fáze musí brát stejně.
To som mal na mysli, či si môžem určiť ktorú kolvek cievku ako U, a potom tie dve ako ľubovoľne V, W,, postupoval som podľa videa, cievky mam už určené, teraz si ozbacim 1,a 2, z 9V baterku, dufam ze bude stačiť ako prúd na zistenie pólov (+. -) a potom to zapojím a malo by to ísť, dufam
Ahoj Peťan
Tak som išiel podľa videa, cievky určil pre meral odpor zistil začiatky vynutia pomocou auto baterky (dúfam ze stačilo 12V,ale ukazovalo mi do mínusu aj do plusu ak som otočil konce maraku)
Mínusové označenie som dal V1 W1 na U1 som mal plus z baterky presne ako z videa zapojil som to na vypínač 9551 ako máš aj tu schému ta ista bola pri novom vypínací… Ale pri spustení a potom prepnuti sa mi zdá ze otáčky sa nezvysia a zdá sa mi dosť sleby na jeho rozmer… Štítok ale nemá ale je na cirkulari a predtým tam bol teiz vypínač hviezda trojuholník ale ten sa pokazil preto ta výmena… Po prepnuti majú ostat rovnaké otáčky? Dá sa zistiť ci ide na plný výkon najako?
Diki
Peťan: Z jakého důvodu si proměřoval konce vinutí? Někdo se v tom hrabal a rozházel je? Při přepínání konfigurace Y/D se otáčky nemění – jsou stále stejné (je to v článku napsané). Zjistit, jestli jde motor na plný výkon jde pouze, pokud je motor zatížen na plný výkon. Rozhodně bych ale změřil, jestli jsou proudy v jednotlivých stejné (nebo podobné).
Áno nebola tam svorkovnice iba holé káble tak som si určil začiatky a konce podľa ničoho
Peťan: Jestli je to dobře, to napoví odebíraný proud. Pokud je některé vinutí opačně, tak odebírá úplně jiný proud – motor se chová podobně, jako by šel na dvě fáze.
A v tomto prípade by neplatilo to video a zistenie pólu pomocou meraku a inpulzu prúdu?
Peťan: To video platí. Cívky je potřeba zapojit tak, aby byly správně orientované.
Ako by si zistil ktoré je U 1, a 2 a od toho by si postupoval potom ako na videu?
Budem rád ak mi poradis
Peťan: Postupuj tak jako na videu. Urči počátky vinutí. Pro kontrolu můžeš motor bez zátěže zapojit do hvězdy a změřit, jestli jsou proudy v jednotlivých fázích stejné. Případně si to nech od někoho zapojit.
Dobrý den. Chtěl jsem se prosím Vás zeptat.
Mám-li požární větrání a to chráněných únikových cest, jestli by bylo výhodnější , (by jste mi doporučil) pro ventilátory na větrani rozběh Y/D nebo nějaký soft starter. Zhlediska funkčnosti, poruchovosti, spolehlivosti. Děkuji.
S pozdravem Lukáš
Peťan: Tak v tomhle si rozhodně netroufám cokoliv radit. Pokud jde o požární větrání, bude tu určitě nějaká norma, která něco podobného řeší… Tato zařízení musí mít většinou speciální kabely, nejsou třeba řádně jištěny proti přetížení, ale jenom proti zkratu atd… Stykače jsou jednoduché, takže by s nimi neměl být problém. Ale dnes už ani s nějakým soft-starterem, nebo frekvenčním měničem. Existují měniče, které mají „požární vstup“, který když se aktivuje, tak sepne motor na plný výkon a vyřadí všechny ochrany. Samozřejmostí je pravidelné testování funkce.
Ahoj, super stránka, veľa som sa tu toho naučil, no mám na teba 3 otázky
1) svokor ma na cirkulari 7.5KW motor Y/D 380/220 a preto ho ma permanentne zapojeny do Y, nakolko na D sa na nasej sieti neda zapnut. Plati aj tu pravidlo ze motor ma len 1/3 vykon ? alebo to plati len pri motoroch ktore maju D na 380 a zapinaju sa do Y/D
2) ja mam na cirkulari 4kw motork ktory ma na stitku len D/380 … na svorkovnici je vsak pekne znazornene aj zapojenie do Y. Povodny majitel ho ma zapojeny do Y ja som si ho prepol na D. Moja otazka znie, ci kazdy motor ktory ma na stitku len D/380 mozno zapnut aj do Y
3) Da sa uvazovat ze je lepsie kupit motor 4kw, ktory ma D na 380 oproti tomu ktory ma Y/D 380/220 ? Trosku to suvisi s otazkou c.1
Ďakujem za odpoveď
Peťan:
1) V tomto případě má motor plný výkon, protože jde na jmenovité napětí. Třetinový výkon platí pouze tehdy, je li motor napájen nižším napětím – zapojen na 690 a přitom napájen 400 volty.
2) Bez přesného označení typu motoru toto nelze říct. Existují motory, které jsou „napevno“ zapojené uvnitř. Pokud je D/Y 380/660 a byl zapojen do Y, běžel na třetinový výkon (viz 1. bod).
3) Záleží na použití – pokud není použit např. frekvenční měnič, je výhodnější mít motor D/Y 400/690 a spouštět ho v konfiguraci hvězda-trojúhelník. Takovéto motory při přímém rozběhu mohou doma vyhazovat i hlavní jistič (velký záběrový proud)
4) Starší motory to tak mají, ale „nové“ jsou již na 400 V. V síti je 230/400 V už více než 20 let.
Dobrý den, pročetl jsem články kolem zapojení Y/D, a potom jsem rozebral kryt na kotoučovém katru, který jsem právě koupil. Motor je 4 kW, 920 ot., bulharský, štítek není moc čitelný, je postarší. Není tam žádný symbol Y/D 400/690, ale je tam jen U 380V. A je tam dál jen symbol trojúhelníku. Do motoru vedou 4 vodiče, 3 fáze a nulák. Motor je na svorkovnici zapojený do troj. Vodiče jdou do dle mého vačkového spínače od SEZ Krompachy, typ S25V 01 25A 500V, P 10kW. Jdou tam ale jen 4 vodiče (fáze + nulák). A funguje to. Je ale pravda, že to neřeže, jak jsem čekal. Podle mě je to tím, že ty 4 kW jsou málo, a taky je potřeba to trochu zpřevodovat do rychla (teď je to 1450, dal bych tam tak 2000). Jestli se mohu zeptat:
1. Jak je výše popsané možné, kdy vy píšete, že při takovém použití Y/D není možné mít na svorkovnicích nic propojeného, ale já mám zapojení do troj. A že by mělo vést od spínače k motoru podle schématu 7 vodičů, já mám jen 4?
2. Bylo by možné, že to nemá sílu kvůli chybnému zapojení? Stroj ale evidentně není nový a bylo na něm řezáno, ale asi menší klády.
3. Když tam dám motor 7,5 kW, nechám vše jak je, a zase nový motor připojím přesně tak, jak byl ten starý?
4. Unese mi to jistič 16A, když dneska používám stěpkovačku s docela náročným rozběhem a je zapojená napřímo, bez Y/D a je tam 4 kW motor? Myslím tím, jestli to ulehčení přes Y/D vyřeší problém jističe 16A? A kdybych dal jistič 25A, o čemž stejně uvažuji? Stačil by? Ten samotný rozjezd katru není moc náročný.
Děkuji moc za Váš čas a trpělivost.
Petr
Peťan: Některé motory mají na štítku označeno jenom jedno zapojení. Některé mají propoj uvnitř, takže je nelze zapojit libovolně do hvězdy, nebo trojúhelníku. Některé však ano. Pokud má motor uvnitř standardních šest svorníků, bude zřejmě možné ho zapojit jak do Y, tak do D.
1. Pokud má být motor provozován s přepínačem Y/D, musí do motoru vést 7 vodičů a nesmí být ve svorkovnici žádná propojka.
2. Jestliže není poškozen motor, měl by mít jmenovitý výkon podle štítku. Ale motor má poměrně malé otáčky na cirkuli (těch 920 ot/min). Bude tedy nutné ho zpřevodovat do rychla, čímž se sníží moment.
3. Motor 7,5 kW určitě bude mít větší sílu, ale neměl by se spouštět na přímo = je velká pravděpodobnost, že se bude vypadávat předřadné jištění.
4. Záleží na jmenovitém proudu motoru. Podle tabulky v článku Přehled a zapojení motorů vychází jmenovitý proud 7,5kW motoru těsně pod hranici 16 A. Při rozběhu je však proud několikanásobně vyšší. Při použití 25A jističe je nutné dimenzovat na větší proud i kabel atd.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na zapojení motoru na kompresoru Orlík. Motor D 380V 7.5kw. Motor na prázdno běží přes stykačové zapojení s časovým relé Y/D bez problémů odběr klešťovým ampérmetrem Y náběh15A po ustálení2A v zapojení D 6A. Pří zatížení Y náběh 30A po ustálení 6A po přepnutí D vybaví jistič 16C(po výměně vybavuje i 32B) odlehčovací ventil funkční v elměru jistič 32C cívky každá cca 1.9 ohmů. Už nevím na co se zaměřit. Prosím o radu děkuji Elfmark
Dobrý den,mám dvourychlostní 3f motor z převodovkou asi robot alba.Jedna rychlost hvězda druhá trojuhelník dahlander.Je to nálezový stav ze šrotu a někdo z toho zahodil kryt i z ovládáním.Nevím jak ho zapojit,hvězda trojuhelník to asi nebude?Děkuji za radu Láďa.
Peťan: Odpověděl jste si sám. Jestli se jedná o Dahlander, tak to hvězda/trojúhelník nebude. Ideálně najít přímo nějakou dokumentaci. Na krytu svorkovnice bývá vždy vylisováno (případně nalepený papír, pokud ještě je) zapojení. Můžete mrknout sem: https://www.mylms.cz/prehled-a-zapojeni-motoru/#motordyy Tam se mimo jiné těmto typům motorů věnuji.
Děkuji za odpověď,ano i papírek jsem našel na víčku je vylisováno zapojení.Nevím jaký spínač použít.Budu hledat elektrikáře který mi to zapojí to si myslím že je nejrozumnější cesta.Jinak děkuji za snahu a pomoc.
Peťan: Pokud sháníte vypínač, doporučuji se obrátit na Obzor Zlín. Mají kvalitní vypínače a dá se vybrat ze širokého spektra schéma. Pro vás by bylo použitelné třeba toto https://www.obzor.cz/vyrobky/prumyslova-elektroinstalace/vackove-spinace-vsn#tabType=vsn&rootId=331&node=368&content=363 Ale určitě doporučuji kontrolu a určitě si to nechat zapojit od elektrikáře. Tento typ motoru není tak častý, tak to chce nad tím trochu přemýšlet 🙂
Děkuji,nechat to zapojit od odborníka byl můj první záměr.Ale když mě asi pátý poslal sice slušně ale tam kde to smrdí.Začal jsem pátrat sám ale už jsem asi uspěl tak ještě jednou dík za ochotu.