Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Výměna ložisek v brusce Dremel Multi

0

V tomto článku bude názorný příklad, že dobře zkonstruované zařízení může mít v podstatě téměř neomezenou životnost. Frézku Dremel Multi používá táta spoustu let. I dnes ji lze zakoupit v modernizované podobě, ale dají se zakoupit i kopie v původním designu, které ale asi nebudou tak kvalitní…

I přes to, že frézka vypadá jako nová (je to dáno pečlivým čištěním, skladováním a samozřejmě i zacházením), má za sebou opravdu mnoho a jsou v ní opotřebená ložiska. Přední ložisko již je za hranicí své životnosti a trochu hučí a hřeje. Rozhodl jsem se tedy vyměnit obě ložiska.

Zařízení lze velice snadno rozmontovat. Např. výměna uhlíků znamená pouze vyšroubování dvou zátek na stranách přístroje. Nemusí se rozdělávat žádná jiná část, sundávat kryty, nebo hledat nějaké zobáčky, zkoumat, kde je co zaklapnuté apod…

Zařízení po odstranění krytu

Stačí pouze odšroubovat čelní šroubení a vyšroubovat čtyři šroubky. Frézka se rozpůlí na dvě části – v základně je obyčejný komutátorový motorek s deskou regulace (pokud některá zařízení nemají regulaci, nebo plynulý rozběh, je možné doplnit je soft-startem). Zadní část rotoru je uložena v ložisku a v gumovém pouzdře. Přední ložisko je uloženo na pevno a před ním je nalisovaná hřídel se závitem a s aretačním mechanizmem (dírka, do které zapadá kolík).
Ani po těch letech provozu není komutátor nějak výrazně poškozen. Uhlíky jsou již opotřebované, ale stále ještě nějakou tu dobu budou bez problémů plnit svoji funkci.

Detail zadního ložiska uloženého v gumovém kroužku

Výměna ložisek znamenala pouhé vyjmutí rotoru ze základny. Zadní ložisko šlo sundat lehce. Před sundáním předního ložiska bylo nutné na lise stáhnout výstupní hřídel (bylo nutné ji trochu nahřát hořákem), poté šlo lehce stáhnout i přední ložisko. Typ ložisek bohužel už nevím, ale jedná se o běžně dostupná ložiska. Nová jsem nalisoval na stejné místo. Složil rotor, zkompletoval stator a rotor – nezapomenout na aretaci. Zařízení zaklapnul dohromady, vrátil zpět uhlíky a vše fungovalo na první dobrou.

Části z vnitřku frézky (chybí kolík a pružina aretace)
Detail předního ložiska s výstupní hřídelí a aretací (dírka v hřídeli)

Tento článek ani tak neměl sloužit jako návod na výměnu/opravu čehokoliv, ale spíše jako ukázka zařízení, které může bez problémů fungovat dlouhou řadu let. Zařízení, které lze v případě poruchy snadno rozmontovat a opravit běžně dostupnými díly (ano, kdyby odešla regulace, bylo by to asi horší). Dneska je běžná praxe, že se u některých zařízení po pár hodinách práce ometou kolečka, poškodí rotor, nebo je nutné měnit uhlíky velice často. U správně navrženého motoru je komutátor i uhlíky na celou životnost zařízení (pokud tedy není živostnost navržena, aby sotva přežila záruku).

Jako bonus vám přináším video s výměnou uhlíků a vypínače v jiném ručním nářadí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *