Každý motor, ložiska, převodové skříně a bůhví co ještě je potřeba mazat. Na trhu je nepřeberné množství olejů a vazelín… takže čím to vlastně namazat?
Mazání motoru
Začneme tím nejdůležitějším a tím je olej do benzínu. Olej se přidává do benzínu pro dvoutakty, protože se používají obě strany pístu. Olej maže klikovou hřídel, potom i samotný válec a píst.
Nejdřív se benzín (s rozpuštěným olejem) dostane ke klikové hřídeli a poté je přepuštěn kanálkem do horní části pístu, kde se spálí. Nelze použít olejovou náplň jako u čtyřtaktu, protože by se do oleje namíchal benzín, a poté se spálil. Motor by běžel bez mazání a po nějaké době by se zadřel.
Dřív se k mazání používal běžně dostupný olej pro dvoutakty M2T. Mísil se s benzínem v poměru 1:33 (při záběhu 1:25). Je to to nejlevnější co můžete koupit. Málo maže, čoudí a karbonuje výfuk. Takže časem sníží výkon – výfuk je potřeba vyčistit.
Já sám používám olej Mogul TSF v poměru cca 1:40. Jede v pohodě a ještě jsem motor nezadřel 🙂 Je vlastně skoro jedno, jaký olej použijete. Hlavní je aby byl pro dvoutaktní motory. Samozřejmě i zde (částečně) platí čím dražší – tím lepší. Pak můžete mazat v nižším poměru. Někteří používají i pro Bebetty oleje Shell třeba za 4kila. Sice mažou v poměru 1:50, ale tolik peněz vrazit do Babetty, to se mi nechce…
Kvality 2T olejů podle klasifikace | |
---|---|
APi TA | Kdysi dávno tím bylo značeno M2T (nejhorší) |
APi TB | Současné M2T (dá se použít ale nic moc) |
APi TC | (JASO FB) – Kvalitní minerální olej do 2taktů. (vhodné) |
APi TC | (JASO FC) – Ještě kvalitnější minerální olej do 2taktů (vhodné) |
APi TC+ | Zbytečně vyhozené peníze |
Autor tabulky je Dawid.cz |
Mazání převodovky
I když má Babetta hlavní převod vedený řemenem, nějaký kolečka tu přece jsou. V převodové skříni je mimo jiné volnoběžka, kterou je potřeba mazat. Na boku motoru jsou šroubky pro plnění a kontrolu oleje.
Do převodovky se vejde 0,08l oleje. Je dobrý ho nalévat po napouštěcí šroub a jakmile z něj začne téct olej, trochu Babettu naklonit aby trošku vyteklo. Aby byl olej nějaký ten milimetřík pod vypouštěcím šroubem. Zamezíte tím vytékání oleje do řadící spojky. Výrobce doporučuje olej M6A (litr stojí asi 60 Kč), nebo pokud jezdíte i v zimě tak řidší M3A. Je to kvůli volnoběžce která by za snížených teplot nemusela fungovat tak, jak má. Já používám olej PP80 (litr za 70 Kč) a není s tím problém.
Oleje do převodovky | |
---|---|
M6A | Výrobcem předepsaný |
M3A | Výrobcem předepsaný do nižších teplot (řidší) |
PP80 | Převodový olej – vhodný pro nižší teploty |
PP90 | Převodový olej – vhodný pro vyšší teploty |
Bowdeny
Do bowdenů kápněte nějaký řidší olej. V životě jsem to nemazal… takže asi tak…
Řetěz
Řetěz je taky dobré něčím máznout aby nekorodoval, nebo nedej bože nerezavěl… Jenže když ho namažete, tak se na něj zas bude lepit prach a všelijakej bordel… Je to dilema, jenže mazat se to musí. Nejlepší je použít mazivo přímo na řetěz, nebo starý dobrý WDčko. Řetěz je nutné očistit od nečistot a trochu namazat.
Benzín
A teď tu máme opravdu dilema. Jezdit na Special 91, nebo Natural 95, nebo by byla lepší nějaká Verva 100 nebo ještě něco lepšího? Rovnou na nějaký vysokooktanový benzíny a podobný specialitky zapomeňte. U Babetty to je k ničemu, protože ten výkon tam prostě z ničeho stejně nedostanete.
Takže co 91, nebo 95?
Někdo říká 91, někdo 95… Lejte tam co chcete. V době olovnatých benzínu se do motorky lilo co bylo. A to byl Special. Ten obsahoval olovo, kterým se u starých aut mazaly sedla ventilů. Jenže materiály už trošku pokročily a tak to dnes už není potřeba. Navíc v benzínu už není olovo ale nějaký aditivum. A hlavně. Babetta nemá žádný ventily, tudíž žádný sedla, tudíž když do toho nalejete 95ku nic se nestane. Dneska kloudně stejně nic jiného neseženete.
Hlavně do benzínu nezapomeňte přidat olej (viz výše). Pokud přidáváte olej z flašky přímo na benzínce, tak je lepší nalévat nejdřív potřebné množství oleje a pak benzín. Líp se to promíchá.
K výpočtu kolik oleje potřebujete do určitého množství benzínu můžete použít program Poměr.
- Do sudu je potřeba namíchat benzín s olejem v poměru 1:33 (1 díl oleje, 33 dílů benzínu). Přitom máme k dispozici 4,85 litru oleje.
- Kolik bude potřeba benzínu?
- V programu nejdříve zvolíme vhodný poměr (vybráním ze seznamu Přednastavených poměrů, nebo ručním zadáním vlastního poměru)
- Do příslušné kolonky (bylo zadáno 1:33, takže na první kolonku připadá 1 díl, tedy na olej) zadáme objem oleje.
- V druhé kolonce („Druhá položka“) se zobrazí potřebné množství benzínu, tedy cca 160 l
- Dohromady vznikne 160,05 + 4,85 = 164,9 litrů směsi benzínu s olejem.
Blbost. Celej život provozuju Babetu na M2T v poměru 1:40 a pohoda. Žádnej sasviněnej výfuk, ani zadřenej motor, svíčka taky v pořádku (jednou za půl roku jí vodrbu kartáčem a odmastim.
1:33 velka blobost. A pouzivám do babetty olej M2T v pomeru 1:50 a spokojenost Ujel jsem uz 5500 km a bez čištěni výfuku. poměr 1:33 se dava v záběhu Tak asi tak
Jinak, taky jsem už nějakej ten tisíc najel 🙂 Ale teď najetá vzdálenost upadá na úkor tohoto 😀
No já vím na internetu se někde píše po zábehu 1:50 a nekde zase 1:33. Podle výrobce je to 1:33 ale po revoluci už doporučil 1:50. Ale je to dobře, že jde mazat 1:50 alespon se to tak nezanáši. A tamta toje mašina je opravdu pěkná
Nemáš za co. Je to možný ,že měl novější olej lepší vlastnosti. Já jsem našel na youtube že nějaký borci měli na nádrži napsáno Záběh 500km 1:33 po záběhu 1:50(olej M2T) i na forumu to nekdo psal. Ja jsem na netu videl dva obrázky na odkazu :http://www.motorkari.cz/forum-detail/?… cus BABETTÁK TOM
Díky za odpověď
Je možný, ze mel novějši olej lepši vlastnosti ale ja stávající M2T dávám do babetty v poměru 1:50(po záběhu) a uz ujela na to asi 6000 km a vse v poradku tak nwm co myslíte ????
Nejezdíte někdo na ethanol?
[9] Michal: Tak musím říct, že na ethanol jezdí suprově. Jako, když chytla druhou mízu.
Dobry Den.Já používám do Babety benzin OMV Maxxmotion 100.A do nej Dávám Olej olej STIHL HP.Babeta jede nádherne vše je bez problemu.Je to trochu drahé ale já zastávám názor,ze chci od Babety at mě všude bez problémů doveze tak jí dám to nejlepší co je dostupné na trhu.Mozná si řeknete je to přehnané nebo je blázen.Dávám ji každej rok do servisu na kontrolu,rekli mi že v takovem stavu jakou ji mám že to se už nevidí.Mám na ní najeto 5600km je pravda po laku,ale je jak když bych ji včera koupil.
Zdravim. Chcem sa opytat či môžem dat tento olej http://www.husqvarna.com/…ny-olej,-ls/ do bezinu. Kupil som babetu ale neviem aky olej tam daval predošli majitel. babeta ma 5200 KM.Ďakujem.
Aj ked sa tam daval predtym M2T ???
Co se stane když je v benzimu moc oleje ?
Jakou značku olej mám používat?Prý ten motor je po generalce kupovali jsme ji s přítelkyní před měsícem
Používej MOGUL 2T (SAE 40, APi-TB), koupíš na benzince (Benzina, EuroOil, atd.). V záběhu maž 1:25, po záběhu 1:33.
[16] Babetta 210:
Petra.
Dobrý den Vážení pánové.Tak já za sebe a mé tři Babetty doporučuji český olej Mogul TS -2 T.Míchám ho 1:33,čímž prý nic nezkazím a svíčky jsou čisté jak ty v kostele.Kouřivost je velmi mírná a kdyby nebyla,je to známka toho,že jsem zapomněla na olej.Jednou se mi to stalo a odnesla to ložiska na klice.Jo jen tak mimochodem 10l kanystr se dá na netu objednat za pouhých 945.-Kč
Adresa= http://www.oleje-shop.cz/mogul-ts.
Tak ať se vám kouří-tedy lehce.
Do motoriek jawa napr. Pionier sa pri zabehu dava 1:25 a normálne 1:33…
Takze všetci čo tu píšete ze to je kravina že vy tam dávate 1:50 tak to je váš problém a váš zvyk. Pomer do jawa je 1:33 nikdo tu nebude presviedčať že to je 1:40-50…
Peťan: Ono taky záleží na tom, jakej olej tam leješ. Poměr 1:33 je s původním olejem M2T. Novější oleje mají třeba lepší mazací vlastnosti.
To Miro miro:
Problém a zvyk je to Váš….
Je nutné si uvědomit konstrukční rozdíl motoru, a to ložisek – pokud jsou použita kdekoliv bronzová pouzdra(typicky pionýry a všechny JAWY bez úprav po model 350-634), je dostatečné použít přimazání do maximálního poměru 1:43 s lepším olejem, tj.dnes prodávaným, v celé rozsahu táček co Vám dovolí původní karburátor a zapalování.
V případě Babett bez dekompresoru, 210.100 a novějších je však celá ojnice osazena jehlovými ložiskami, a tak si lze dopřát s optimalizovaným nastavením karburátoru, a výkonným olejem (např. Castrol TTS – JASO FD) i 1:75 – 1:100 bez rizika poškození pohyblivých částí, řekněme do 14.500 chvilkově.
Tímto mám na mysli provoz po záběhu.
Do záběhu doporučuji jak Vy 1:20-1:25, velmi vhodné jsou oleje do motorových pil, a po 200 ujetých km se nebát motor, nejdříve z kopce, na moment vytáčet na maximum, a pak hned jej taktéž pod plným plynem zchladit nezapálenou směsí držením chcípáku. Jízda pak vypadá „přískokem vpřed“. Taktéž se patří do záběhu patří seřídit karburátor na silnější směs a přizdechávající volnoběh.
Oktanové číslo není u babetty vůbec třeba řešit, je-li vyšší než 90, a pokud nezvyšujete kompresi snižováním hlavy, protože přeplňování u babet nefunguje, pokud zásadně nepředěláte válec, či nenaladíte optimálně výfuk – ten seriový je k ničemu. Přívěra není v mých možnostech realizovatelná.
Babetta mi jezdila 65km/h stále, 75km/h max. Bylo velmi zábavné předjíždět Simsony, scootery a různé italské nabušené padesátky. Bohužel je to i materiálech, takže motor vydrží jednu sezonu v plném výkonu, druhou ve standartním a pak je na repasi. Primární řemen se trhá 1-2 do roka, převodovka vydrží 2 repase motoru. Největší slabinou je tuhost rámu mopedu a brzdy.
Za poměry oleje dám motor do ohně, v případě čistého benzinu či hexanu, ale ten je třeba mazat více. Nemám však vyzkoušené vlastnosti paliv s přídavkem lihu, dnes běžně prodávaných na pumpách (E5 apod.).
Závěr – když nevíte proč, mažte raději více než méně, zkazíte toho méně.
Karel, ing.
Nechtel jsem psat ale neda mi to. Zaprve Babetta neti tak uplne jawa a ma jehlova/kulickova loziska a ne treci. Zadruhe neni ani tak rozhodujici mnozstvy ale typ oleje. Dobovy M2 skoro nemaze a zasira karburator. U modernich oleju bych se ridil spise doporucenim vyrobce daneho oleje (esterovy od mogulu ma napr. 50:1 a musim rict ze snim mam zatim nejlepsi zkusenosti. jde to snaze do otacek a chod motoru je kultivovanejsi. a jako bonus necadi a prijemne voni.)
Právě o tom mluvím – oproti jawám do modelu 634 má pístní čep ne v bronzovém uložení, ale jehlovém.
Pravda, jednou jsem osazoval bronzové uložení, ale to kvůli vytahanému oku ojnice, a ušetření nákladů na opravu, ale to je jiný příběh.
Souhlasím s tím, že Mogul FD je výborný olej, nicméně já bych z levných minerálů nechtěl přejít na esterovou syntetiku, prakticky srovnatelnou s Castrol TTS. Obával bych se uvolněného karbonu z čela pístu a hlavy a poškození výbrusu, možná zbytečně. Mám za to, že plně dostatečnými oleji jsou prakticky všechny oleje na okolo 150Kč/l bez rizika poškození motoru v mísení 1:50.
K.
Motorové pily točí nějakých 18 až 22 tisíc otáček za minutu. Babetta asi 4500 ot/min. Olej v Babettě se musí během dvou cyklů spálit, jakmile splní svůj účel, než nasaje další palivo. Jinak vzniká nespálený karbon, který zanáší motor a výfuk, snižuje výkon a motor se pak přehřívá a tím trpí jeho životnost. V motorových pilách se též musí spálit, ale rychleji s ohledem na mnohem vyšší provozní otáčky.
Rozdíl mezi olejem pro čtyřtakty a dvoutaktní motory je především v tom, že u dvoutaktu musí olej v palivu motor nejen mazat, ale též ochlazovat a to pouze po dobu dvou taktů (zdvihů pístu) a pak musí shořet s co nejnižšími usazeninami, zatímco u čtyřtaktu musí olej vydržet mazat motor co nejdéle, než se spálí.
Olej do čtyřtaktů v palivu u dvoutaktních motorů je nevhodný proto, že se včas nespálí a hromadí se karbon, který motor a výfuk silně zanáší. Olej M2T považuji za něco mezi 2 a 4 takty. Do 4-taktního motoru se nehodí, ve 2-taktu se spaluje příliš pomalu.
V případě Babetty by měl být používán olej určený pro otáčky motoru tohoto stroje. Pokud někdo používá olej pro motorové pily a ještě jej ředí více, než doporučuje výrobce, je to jeho věc. Ovšem měl by počítat s nižší životností motoru i přes to, že dnešní motorové oleje mají mnohem lepší vlastnosti než oleje před mnoha desetiletími, jako např. M2T.
Proto volba motorového oleje je osobní věcí každého motoristy a jeho stylu jízdy. Že každému vyhovuje jiný olej a jiný poměr s benzínem, je dán osobní zkušeností v různých provozních podmínkách. Babetta je slabý stroj. Osobně ji nazývám žetem Superslabý stroj. Ale každý jezdec neváží stejně. Někdo má 50 kg, jiný 100kg. Někdo jezdí celoročně, jiný jen když je teplo. Každý jezdí v jiném terénu a každý stroj je jinak seřízený, má jiný poměr sekundárního a primárního převodu z motoru na zadní kolo, Jinak hustí pneumatiky a především každá Babetta je originál.
Takže diskuse o vhodném motorovém oleji nikdy nebude shodná.
Ke zjištění poměru míchání oleje do benzínu není třeba žádný program, viz začátek tohoto fóra. Pokud míchám až u benzínového stojanu, pak stačí si představit, že u poměru např. 1:25 potřebuji 1 deci oleje na 2.5 l benzínu, U poměru 1:33 potřebuji na 1 deci oleje 3,3 litru benzínu, pro poměr 1:40 – 1 dcl oleje na 4 litry benzínu (nebo 1/2 deci na 2 litry) atd.
Osobně to praktikuji při delších cestách, kdy plánuji dotankovat během trasy tak, že si na průsvitné plastové lahvičce pro olej udělám rysky označující potřebné množství oleje dle mého preferovaného poměru po 2 litrech benzínu a je vymalováno. Při dotankování u benzínového čerpadla odhadnu na kolik benzínu mám v nádrži místo, nejprve tam naliji příslušné množství oleje a dotankuji benzín.
Praktikuji to tak záměrně, protože při namíchání oleje s benzínem do zásoby např. v kanystru, z něhož jsem postupně palivo doplňoval do nádrže Babetty jsem zjistil, že po čase se olej v benzínu rozkládá a ztrácí svou kvalitu. A lahvička na dvě či tři deci oleje se vždy někam umístí aby nepřekážela na cestách.