Pokud máte problém s Babettou a nevíte si rady, mrkněte do článku „Oprava Babetty“, který by Vás měl nasměrovat.
I přesto, že Babetta 210 i 207 má velice jednoduché elektrické zapojení, může nastat několik problémů. Pokud člověk zrovna neholduje elektrotechnice, může i zdánlivě jednoduchý problém znamenat neřešitelnou situaci.
Alternátor
Alternátor se skládá z pěti cívek (stator) a rotoru z permanentních magnetů. Rotor je na společné hřídeli s klikovkou. Při nastartovaném motoru se na cívkách indukují střídavé napětí. Všechny cívky mají společný jeden konec (zem – bílý vodič; zde nakreslen černě) a ten je napojen na kostru Babetty. Pokud je vedení někde přerušeno nemusí babetta svítit, nebo ji nelze vůbec nastartovat!
Světelný okruh
Napětí: 6 V (lze převinout na 12 V)
Max. výkon: 20 W (proud tedy cca 3,3 A při 6 V)
Přední žárovka: 6 V, 15 W
Zadní světlo: 6 V, 5 W (lze zapojit dvě)
Osvětlení tachometru: 6 V, 1,2/2 W
Tři z cívek jsou propojeny (zelené) a tvoří napájecí obvod světel. Přímo z alternátoru vede drát do předního světla, kde je napojen na vypínač. Z toho poté vede elektřina do přední a zadní žárovky a do žárovky osvětlení tachometru. U některých Babett bývá problém s praskáním žárovek. Důležité je, aby byly všechny žárovky osazeny a aby měly dobrý kontakt (důležité je zejména napružení kontaktu u předního světla). Pokud i potom žárovky praskají, lze osadit Babettu stabilizátorem/omezovačem napětí. Ten přebytečné napětí svede do zátěže.
Test tohoto okruhu lze provést velice jednoduše. Nejjednodušší je použít žárovku (např. 12 V, 5 W), na kterou se připájí dráty. Jeden se připojí ke kostře Babetty a druhým se testuje napětí na různých místech. Ideální je začít přímo na alternátoru, pokud zde žárovka svítí, pokračuje se po drátě k vypínači a k jednotlivým žárovkám. Babettu je samozřejmě třeba mít nastartovanou. Pokud některá z žárovek nesvítí, problikává, nebo svítí slabě je problém nejčastěji ve špatném spoji drátu. Je tedy potřeba zkontrolovat všechny spoje, opravit, nebo alespoň prostříknout konzervačním sprejem/vazelínou na kontakty.
Já osobně mám na Babettě vepředu žárovku 6 V 15 W, vzadu dvě žárovky 6 V 5 W, v tachometru 6 V 1,2 W a dále omezovač napětí (viz výš). V předním světle mám (pro sichr) na žárovce na cínovém doteku připájený slabý drátek, který je spojen s přívodem. Vibrace nemají tedy na světlo vliv. V případě prasknutí přední žárovky lze jednoduše drátek přetrhnout a namontovat novou žárovku.
Možné poruchy:
- přerušená cívka alternátoru
- špatné ukostření
- přerušený drát od alternátoru k vypínači
- poškozený vypínač světel
- špatný kontakt na žárovce (zoxidovaný kontakt, nebo cínový dotek žárovky)
- přerušený drát k zadnímu světlu (nesvítí pouze zadní světlo)
- zkrat mezi drátem a kostrou
- prasklé žárovky
Okruh zapalování
Tento okruh je trošku složitější. Napájecí obvod se skládá z „napájecí“ cívky (červené), impulzní cívky (žluté), elektronického zapalování (2), zapalovací cívky (3) a svíčky, která zapaluje směs benzínu vzduchu a oleje.
Na „napájecí“ cívce se indukuje napájecí napětí (cca 4 V) pro cívku. Tuto cívku lze zkratovat proti kostře tzv. chcípákem (7). Napětí na cívce klesne a Babetta přestane jet. Tento obvod tedy může být možný zdroj závad. Může se stát, že je tlačítko trvale sepnuto (nebo je někde prodřený drát) a Babetta tedy nejde nastartovat (na svíčce vůbec není jiskra). Dlouhodobým držením tohoto tlačítka např. při jízdě z kopce se může cívka spálit!
Další cívka potřebná pro chod zapalování je tzv. impulzní cívka (žlutá – vede na vstup L řídící jednotky). Ta dává zapalování informaci, kdy je motor před horní úvratí (tzv. předstih) – tedy informaci o tom, kdy je potřeba zažehnout směs. Předstih by měl být 1 – 1,5 mm před horní úvratí. Malý předstih způsobuje pokles výkonu při zvyšování otáček. Malý předstih celkový pokles výkonu a možné přehřívání motoru.
Nastavení předstihu
- Vyšroubujeme svíčku a vložíme místo ní hloubkoměr (posuvku)
- Natočíme rotor tak, aby ryska na něm byla zároveň s ryskou na statoru (zaznamenáme polohu hloubkoměru)
- Natočíme rotor tak, aby byl píst v horní úvrati (co nejblíž k svíčce)
- Rozdíl mezi HU a polohou, kdy jsou rysky proti sobě musí mít 1 až 1,5 mm
- Případně doladíme pozici statoru a poté opět překontrolujeme
Princip zapalování je jednoduchý. Napětí z napájecí cívky je jednocestně usměrněno diodou (D) a poté jde přes kondenzátor ( c ) a zapalovací cívku na zem. Impulz z impulzní cívky sepne tyristor (T), takže se napájecí napětí i napětí z tyristoru uzemní. Na sekundáru cívky se naindukuje vysoké napětí, které je vedeno vn kabelem k svíčce.
Test napájecí cívky
Zapojíme doutnavku mezi kostru a výstup z napájecí cívky (měříme při odpojeném tyristorovém modulu). Doutnavka musí blikat s otáčkami motoru. Dobrá cívka má mít odpor cca 220Ω (měříme odpojenou cívku mezi kostrou a červeným vodičem).
Test impulzní cívky
Zapojíme doutnavku mezi kostru a výstup z impulzní cívky (měříme při odpojeném tyristorovém modulu ). Doutnavka musí blikat s otáčkami motoru. Dobrá cívka má mít odpor cca 17Ω (měříme odpojenou cívku mezi kostrou a žlutým vodičem).
Test tyristorové jednotky
Zapojíme doutnavku mezi kostru a výstup 15 z tyristorového modulu. Doutnavka výrazně bliká.
Na tyristorovém modulu můžeme změřit tyto hodnoty:
- G a L = „nekonečný“ odpor v obou směrech. V případě přerušení diody bude odpor taky nekonečný!
- G a 1 = „nekonečný“ odpor v obou směrech. V případě přerušení diody, nebo tyristoru bude odpor taky nekonečný!
- G a 15 = po nabití kondenzátoru „nekonečný odpor“. V případě přerušení diody, nebo kondenzátoru bude odpor taky nekonečný! V případě zapojení (+) na G a zkratu kondenzátoru se hodnota ustálí. Přepólováním měřáku (-) na G při proraženém kondenzátoru bude hodnota „nekonečná“.
- L a 1 = Při zapojení + na L bude hodnota jiná než při přepólování. Při měření úbytku napětí by při připojení + na L měla být hodnota cca 0,7 V
- L a 15 = „nekonečný“ odpor v obou směrech. V případě přerušení kondenzátoru bude odpor taky nekonečný!
- 1 a 15 = „nekonečný“ odpor v obou směrech. V případě přerušení kondenzátoru bude odpor taky nekonečný!
Test indukční cívky
Výstup z cívky přiblížíme k bloku motoru. Při startování by měli být vidět jiskry. Můžeme vložit svíčku a tu opřít tělem o blok motoru. Hodnota odporu mezi svorkami 1 a 15 by měla být pod 1Ω. Hodnota odporu mezi svorkou 15 a vn výstupem by měl být cca 6000Ω. Porucha je jednoznačná pouze při vykazování „nekonečného“ odporu. Porucha cívky není příliš běžná. Častější je porucha vn vedení – připojení vn kabelu do cívky, připojení vn kabelu k „fajfce“, kontakt mezi fajfkou a svíčkou, špatná svíčka.
Test svíčky
Svíčku vyšroubovat z motoru, připojit k výstupu vn z cívky, opřít o motor a zkusit nastartovat. Svíčka musí jiskřit. Ale ani jiskření neznamená 100% správnou funkci. V motoru jsou vysoké tlaky a teplota. Starší svíčka nemusí ve velkých teplotách dávat jiskru.
zdravím dojel jsem na své babětě do práce všechno v pohodě ale z práce už jsem neodjel zprvu jsem si myslel že mám špatně seřízené trysky či ucpaný karburátor ale nyní o vypadá, protože jsem zjistil že i když to zkouším roztlačovat z kopce že se nerozsvítí ani jedno ze světěl takže to vypadá že bude chyba v elektrice mám jednorychlostní babetu nevíte v čem by mohl být problém? předem díky za ochotu
Zdravim mam na sve babete 210 problem nastartuju v pohode zapnu svetla a chvíli svítí a občas blikne, čím by to mohlo být děkuji
Zdravím dojel jsem na babetě 210 a když jsem chtěl odjet už jsem nenastartoval.Světla při šlapání svítí ale motor nic.Rozebral jsem karburátor a zdá se vše ok svíčka je mokrá,tak tam asi béno jde ,svíčku jsem vyměnil a sem tam jiskru dávala a sem tam né vyměnil jsem i cívku a pořád né a né chytit prosím o nějakou radu jsem už bezradný, předem díky.
ma babeta stridavy proud ??
Zkus seridit predstih a projdi kontakty
jak mam vyřešit že babeta přebíjí??
Zdravím,dělal jsem generálku zakoupené Babetty, včetně laku
(modrá metalíza),výměny všech šroubů a kabelů. Motorka má ale místo tyristorové jednotky pouze zapalovací cívku se 3 konektory + VN a tak trochu tápu v zapojení. Snad se vše podaří zprovoznit – i díky Vašim stránkám.
Ale to jsem psát ani nechtěl, především Vám chci poděkovat a sdělit můj obdiv k těmto pečlivě a detailně zpracovaným návodům a popisům.
Přeji Vám mnoho úspěchů a vždy bezpečnou jízdu!
Zdravim, Babinku mam pul roku, najeto prez 2000 bezproblemovych kilomezru, ale vcera mi najednou vyhorely vsechny zarovky a zkousecka ukazuje, ze do zarovek jde 12v pri volnobehu, pri zvysenych otackach i 48 voltu, cim to muze byt? Diky za radu
Zdravím, Bába už jezdí- díky Vámi uváděným hodnotám odporů jednotlivých cívek jsem při proměřování odhalil mizerně zacrimpovaný konektor napájecí cívky, kabelu „chcípáku“ a zapalovací cívky, čímž dostávala skutečně střídavé napětí – tedy někdy ano a někdy ne.
Ještě jednou díky za pomoc a Vámi tvořené stránky!!!
Dobrý den,děda někde sehnal orig. kabeláž s přepínačem s přerušovačem a s blinkry (žárovky 6V 5W).Po namontování a zapojení na externí zdroj jsem zjistil, že blinkry na jedné i druhé straně neblikají současně ale přerušovaně. Podle zapojení přepínače je to správně. Je to tedy možné zapojit na světelný okruh když vzadu odeberu jednu žárovku? Když to sečtu je to cca 26W a to píšete že vydrží. Na schematu pro Babetu s blinkry totiž mají na světla pouze dvě cívky a jedna je samostatná na blinkry. Děkuji předem za odpověď
Dobrý den,po 7 letech stání dávám do kupy B 210 a nejde elektrika.Zjistil jsem,že při šlapání se netočí rotor alternátoru,po odkrytování řemenu jsem zjistil,že velká řemenice se sice pootočí,ale ne synchronně se šlapáním,současně s ní i malá řemenice,ale to velké kolo nad malou řemenicí se nepootočí.Může být problém v tom a popř. proč tomu tak je? Děkuji Jirka
[11] Jirka: Díky,kouknu na to,nečeká na mě nějaká past v podobě vyskočených pérek a něco podobného? 🙂
Zdravím mam problém z babetou jiskru hází benzín je nove rozbjehové čelisti i startovací čelisti.Při jízde zacala škubat a pak se zastavila a už nejde nastartovat děkuju za radu 🙂
Mam ten samej problem. Pri promerovani nikde nebyla elektrika, ale zarovky svitily, zeby nadpozemska sila?
Zdravím mám babetu 210 ale má problém se startem když začnu šlapat tak furt nechce chitit svíčku mám n17c a má dobrý stav a fajka by měla být také dobrá svíčka jiskru háže ale často ji musím čistit furt od benzínu,no a když nastartuje tak furt musím přidávat plyn jinak chcípne asi karburátor pravý šroubek mám otočený o 1,5 otáčky ale nevím o kolik mám otočit druhý.Předem děkuji.
Zdravím. mám problém s předním světlem u babety. co bych měl udělat, změřit, vyměnit a podobně abych našel závadu a opravil si to?
Zadní světlo svítí? Nejprve bych zkontroloval žárovku, pak kontakty ve světle (jestli nejsou zoxidovaný – očistit, stříknout kontaktním sprejem, předpružit). Zkontrolovat ukostření světla! Nějakým měřením bych zjistil jestli jde vůbec napětí do patice žárovky (měřit proti kostřícímu bodu nad motorem i proti kostře ve světle), pokud ne, může být problém ve vypínačí (ale to by nesvítilo ani zadní světlo), pokud ani tam nění napětí, tak bych zkontroloval drát od světla k alternátoru (je na něm jedna spojka). Dál už by moh bejt jen upadlej drát přímo na alternátoru (změřit, jestli z něj jde elektrika), nebo špatnej alternátor.
[16] Honza:
zadní světlo svítí a přední nesvítí no
díky za radu
Ahoj, dávam do poriadku bratovu babettu, a má tam prepojené zapalovanie na okruh svetiel a vo svetle je další prepínač,už si nepamätá komu to dal opraviť, ani čo mu s tým urobil. Môže sa to takto zapojiť? na zelený okruh svetiel, ktorý prerušil, napojil červený okruh zapalovania, išlo to cez vypínač (druhý vo svetle, jeden je na zapnutie a vypnutie svetiel, a do druheho vypínača priviedol červený okruh z tyristora. Zmením to na pôvodnú inštaláciu podľa schémy, len ma zaujíma či to tak mohlo fungovať. Teraz je babetta rozobratá, a asi ani nešla nakopnúť.
Ahoj potřeboval bych poradit.Přední světlo mi svítilo i tachometr a najdnou obojí zhaslo prosím o radu děkuji.
Babetta 225 parádne beží, ale iba s vypnutými svetlami.
Keď zapnem svetla ihneď zhasne a už nenaštartuje.
Prosím Vás, poraďte. Vďaka.
[20] Jozef: Vďaka Peťan! Hneď ráno to vyskúšam.
[21] Jozef:
Sklepať mezeru elektród sviečky na čo najmenšiu možnú
vzdialenosť. To je celá oprava.
Dobry den.chtel bych se zeptat.moje babeta 210 najednou prestala svitit aji troubit.ja bych rekl ze to bude asi civka, ale nevim ktera.muzete me poradit? Dekuji naschle.
Dobrý den, Petře, ve Vaší fotogalerii máte v předním světle Babety LED osvětlení – je to tak? Můžete prosím prozradit, jak jste to dokázal? Předem moc díky!
Ahoj mam problem, babetta mi jede max.35 km/h, karbec cistej, vyfuk vycisten, vse jak ma byt, nekdo mi rekl at vymenim civku a pol zapalovani, tak jsem koupil novy oboji zapojil a babetta mi nechtela chytnout, jiskru davala, pak jsem dal jen civku ze starym polem a nic proste nechytla, po instalaci starych dilu vse bylo jako predtim chytla na slapnuti ale jela 35 max. nevite proc mi nejde z novyma vecma vse mam pripojeno jak ma byt dik za odpoved
Ahoj ahoj,
kamarád má babetu 210 a nějak valně nejede,motor je OK,karburátor je OK,výfuk čistý,potíž je v elektrice,jiskra je hubená a malá.Pročítal jsem tady fórum a koukal plánky,ale v naší babetě je něco jinak,jen 2 cívky jsou v sérii zelená drát,z toho svítí světla(nijak valně,žlutě)další cívka je s modrým drátem,řekl bych na bzučák a posledná jemně navinutá,červený drát je asi na zapalování.
Indukční cívku jsme vyměnili,svíčku taky,JTZ je podle měření v pořádkuProsím někdo poradí?
Díky
Dobrý den mam menši,problem z babetou 207 .Babeta se nechce na startovat když ji na šlapnu tak jenom za blafe (svička jiskru háže) nevíte všem by to mohlo bejt předem děkuji za radu
mam babetu jawa 207 az do dneska krsne svitila ale bohuzel ted nesviti ani predni ani zadni svetlo myslel jsem ze je to zarovkou ale bohuzel i kdyz jsem koupil nove tak se nerozviti prosel jsem veskere draty a spoje vse v poradku prosim o radu jezdim nani kazdy den do prace a zpet dekuji
[28] Radek Feitl: ahoj radku,mam stejny problem,mne to akorat jenom zhavy a nic.kdyby se ti to povedlo vyresit tak napis.dik
jo benzin tam je novej a a nadrž vyčistěna trisky jsme čistily ale jestě na to mrknem děkuji
Babeta 210 nechce jít do otaček přiblibžně do polo viny jde dobře i dobře chytákdyž se víc přidá tak vynechava,nemáš stín skušenosti
na babette 210 při rosvicení světel jde motor nepravidelně a nejde do otáček. Prosím poradte. Děkuji.
Dobrej prosim vas nevíte někdo jak dlouho muže trvat vybrus valce třeba u odborníka nebo jak dlouha to tak trva takovej vybrus předem dekuji
Zdravim mam babettu 210 – mam problém se žárovkama když nastartuji a rozsvítím přední světlo po pridani plynu mi shoří žárovka už jsem tak odrovnal 5 žárovek prosím o radu co s tím
Nahod 12V ziarovky, alebo odpoj jednu cievku …
[25] Pavel: Zkus natankovat na jiné benzínce taky mi to dělalo když jsem tankoval na jedné nejmenované benzince zkusil jsem na jiné a problém zmizel =)))
čauko. Aké káble si mám pýtať v obchode keď chcem robiť o elektrinky ? …ďakujem
[34] Pepa: Nemyslíš, že by to mohlo byť tým, že ti ide do nich priveľa šťavy ? Asi by som skúsil na tvojom mieste obmedzovač… Ale nechám to na odborníka..
Dobrý den,jak prosím stahnu rotor na zapalovíní na B 207.děkuji
[7] Vladimír Žahour: mam stabilozator ale ked ho mam tak svetla odu ale klakson ne
Diki
Dobrý den.
Koupil jsem před pár dny starší Babettu 210. „Cukala“ za jízdy“ – bylo nutno vyčistit kohout nádrže – závada odstraněna. Poté mi vždy při zastavování již za jízdy „chcípnul“ motor, po chvilce šla na stojanu našlápnout a jelo se dál – odstraněno vyčištěním karburátoru. Nyní jede v pohodě, pokud zastavím třeba na semaforech, běží v pořádku dále na volnoběh a bez problému zase rozjedu. Pokud ji však definitivně zastavím „chcípákem“, nemohu ji už na stojanu našlápnout, ale rozšlapáním za jízdy zase naskočí a jedu bez problémů dál. Nevím si už rady, poradí někdo ? Děkuji.
zdravim mam babettu 210 a gdys je studena tak jede a kdys se ohreje tak pri malich otackach chcipa a us nejede muze to bit zapalovaci civka Dekuji
mám problém při jízdi se zaplím světlem dkyž světlo je vyplé tak babeta jede v poho ale jak ho zapnu začne cukat díky za radu
U jednorychlostní babety jsem si nechal nalepit komplet spojkové obložení,Po sestavení se mě neustéle točí zadní kolo i na volnoběh.Neměl jsem to nové nalepené obložení zbrousit. Babeta je neustále v záběru a jak ji dám dolu ze stojánku tak chcípne.
Ano, niektore diely „nesadnu na prvu“ a je potrebne ich pred montazou upravit. (ak vylucime chybnu montaz)
[43] jirka: Lehce bych je obrousil a mělo by být po problému.
Poradí někdo mám babetu 207 jiskru hází ale nechce chytit co stím dík.
[45] Radek: řešil jsem podobný problem radili mi v servisu záklaní věci:1.pozor na jiskru krátká namodralá dobrý , ale dlouhá oranžová prý špatná svíčka pod tlakem nechytá??Vyřešiljsem prosichr novou svíčkou stará zbyla do rezervy.Za 2.vezmi malou stříkačku a sříkni benzín přímo do sání karburátoru k jehle zjistíš ,když to chytne,že je problém v karborátoru.Já se po tomhle dostal alespoň kousek dál, ale pořád v tom lítám.Omlouvám se ,pouze za základní rady ,ale vidím ,že zatím nikdo nezabral tak snad Ti to trochu pomůže.
ahoj,dávám do kupy babetu,nejdřív jela ale pak začala postonávat,tak jsem koupil novou svíčku a rozjela se hned,ale tak po 5 km najednou zničeho nic,přestala ject,ani neškytla,prostě jak když otočim klíčkem a vůbec nejde elektrika,a když přestala ject tak byl na triskách jakoby bílej popílek,v elektrice se vůbec nevyznám,tak jsem překobntroloval dráty ale závadu nenašel,co stim muže být?
Zdravim rad bych radu v otazce: moje babina jede suprove ale jen se zhasnutymi svetli.Pokud svetla sviti na rocinkach a z kopce pri vyzsich otackach se jakoby v prerusovanych intervalech dusi a kdyz pote dojde na vyjeti mirneho kopce chcipne a slus.Trva pak nejakou chvili nastartovat.Jsem amater a i kdyz sem ji po zakoupeni sam ozivoval a jiz dokonce mnenil motor elektrina je pro mne spanelska vesnice.Predem diky za rady.
Dobrý večer měl bych takový menší dotaz. Při nastartování babety 210 se babeta rozběhne v úplném pořádku, i se zapnutými světly, ale po ujetí pár metru babeta začne habrovat a tlumí se do takové fáze, až se vypne úplně, ale po vynutí světel jede zas dál na plný výkon. Proto můj dotaz směřuji k mému problému zda nevíte čím by to mohlo být? Předem díky, a přeji hezký večer.
Dobrý den,mám problém málo mě svítí přední světlo. Nová žárovka bez zlepšení. Poradi mě někdo?
Moc děkuji zimir
Dobrý večer,mám taky tento problém s předním světlem. Nevím co s tím udělat. Poradí někdo co s tím. Díky za odpověď. Zdeněk.[50] zimcik vlastimil:
Někdy se vyplatí vyčistit nádrž.
Zdrávím,babetta 210,normálně nastartuje,jede tak 1–2 Km potom chcípne,dál nejede. Nastartovat jde,ale zase ihned chcípne. Svíčka nová,karburátor vyčištěný,nový benzín.
Děkuji za odpověď.
zkus to bez víčka od nádrže možná ucpaná dirka ve víčku
jinak také se tak chová zanesená palivová hadička nebo kohoutek pod nádrží, pokud po chvilce čekání zase normálnš rozjede a situace se opakuje, pátral bych tímto směrem.
Neháže jiskru všechny cívky mam nové impulsní cívka je taky nová a nepřerušuje mohl by mi prosím někdo poradit proč? předem děkuji za odp.
Sviecka, fajka, VNkabel a merakom odmerat cievky a tyristor.
Čau draci a dračice chci si na Babettce udělat bateriove zapalovani nemáte někdo zkušenosti nějakou radu popřípadě schémata Děkuji mnohokrát a přeji hodně úspěchů a mnoho kilometrů bez problémů.
PS.: Nechci ti to rozmlouvat. Pokud se ti to podaří, rád se kouknu na výsledek.
PPS.: Nejjednodušší by bylo přes volnoběžku „připojit“ startér ke startovací spojce
nejsnažší by bylo dát cvrčka i na pedály a přidat druhého na náhon od startéru/elektromotoru tím se dá zadní kolo využít jako setrvačník a při dobrém řešení a kvalitní baterii používat i na rozjezdy, či pro chvilkové navýšení výkonu. Problém však je odkud poté brát energii pro dobíjení. z magneta toho moc nevezmeš. Navíc tím přidáš dost váhy. Ne nadarmo se říká, že nejsnadněji babettu zrychlíš tím že zhubneš.
dobrý večer, dnes nastal problém u Babetty, svářeli jsme na babetě držák. Odpojili jsme tyristor čtyři dráty červený, žlutý, býlí a modrý, ale nechali jsme ho na babettě po zavaření babetta jela problikávalo přední světlo zkusil jsem proměřit kostru kostra nepřeváděla kabel byl zlomený vyměnili jsme kabel natočili babeta po chvíli chcípla a už nehodila jiskru mohlo by to být tím svářením nebo je v tom něco jiného tipuji na tyristor do něj proud jde ale ven modrým už nic nevychází nebo by mohl být problém v snímači otáček ? Děkuji za rady a odpovědi
[56] Vojta:
Jedná se o babettu 207
[56] Vojta:
Jedná se o babettu 207
zdravím, na babetě 210 mam obrovský problem, babeta krasně nastartuje hodi jedničku dvojku vytahnu to na neuvěřitelných 20km/h a nejde dál může být problém někde v elektrice?
Díky moc za jakekoliv info
[59] marek: mel jsem obe dve, jednorychlo a dvourychlostni. A musim konstatovat, ze Babeta je z jine galaxie. Bud jezdi bez udrzby dva roky, nebo vyzaduje peci stale. Dokonce nekdy si postavi hlavu a nejede i po vsech ukonech udrzby a drobnych oprav.
Postup jak ji rozchodit kdyz je mechanicky v poradku.
Projed cely retezec, ktery zacina vikem u nadze a konci vyfukem.
Vycistit nadrz, sitku a ventil.
Vycisti karbec trysky plovakovy ventil.
Protahni vyfukove potrubi a hlavne tlimic v zadni casti vyfuku.
Ten vytahni kdyz povolis 10 matku na tom zavitu uprostred.
Zkontroluji svicku, muze tam byt kovova hoblinky a ta dela zkrat pri ruznych otackach, pkkud je zkrat totalni tak ji nenstrtujes.
Kabel ke svicce a fajfku dotahni do tech zavitu u civky a fajfky, pripadne ho i vymen. Zasmrdlej s fastonama na tyristrove krabicce. Fastony jsou i ploche nastrkovaci sponky u ruznych kabelu, zkontroluj oxidaci, jestli vedou proud.
Od plynoveho lanka se mrkni na jeho zdvih po odsroubovani krytu sani.
Profouknia zkontrluj cistic vzduchu.
O predstihu toho u babety moc nevim, protoze jezdila stejne tak i tak kdyz jsem se ho pokousel nastavit pootocenim magneta. Ne samozrejme za hranice zdvihu, coz z tovarny ani na 7 mm vule ani nejde.
Shrnuti. Ma prd vykon a pak fak zalezi na vsem.
Je to ale hezky konicek, vsechno namaz, rozbehovy retez, hlavni, kola, bycha na pakny trada, to zvladnes. Ahoj petr
Zdravim, babeta háže jiskru ale nechce chytit. Předstih je nastaven, cívky v pořádku ale prostě ani neškytne. Neměl by někdo nápad čím by to gmohlo být? Někde jsem četl že by to mohlo dělat i špatné gufero u klikovky.
Zdravím všechny zdejší machry, mám problém, na B210 (verze se dvěma cívkami pro osvětlení a třetí samostatnou pro klakson“) mi téměř nesvítí světla. Žárovky jen žhnou. Na jednotlivých cívkách při volnoběhu a zapnutých světlech je jen 1,3 V na každé cívce. Když odpojím přední žárovku, zadní světlo svítí celkem obstojně. Mám podezření na zkratované závity cívek.
Potřeboval bych zjistit ohmický odpor cívek a případně napětí naprázdno na jednotlivých cívkách při volnoběhu.
Najde se tu někdo kdo mi pomůže?
Zdravím a mám dotaz
popisovaná doutnavka pro zjišťování závady zapalování je běžná zapojená mezi kontakty, nebo je myšlen ten přípravek co popisuje dílenská přiručka? A neví někdo jaké je v té zkoušečce zapojení?
dobrypasuje elektrika y 207 na 210?
zdravím mám takový problém.
babettu nastartuju jede ok a pak jakoby přestala dávat jiskru, pomačkám chcípák a zase jede.
Může mi někdo poradit jak závadu odstranit.
Ve chcípáku asi problém nebude měl jsem ho už třikrát rozdělanej. řekl bych že to dělá čímdál častěji.
předem díky
Zdravím prosím pěkně nesvitimi zadní svetlo mam typ 207. r.v. 1979 nevim si rady s díky celého týmu Honza
Zdravim,koupil jsem Babetu,aby jsem mohl jezdit do garaze 3km.Bohuzel vice jsem na na ni naslapal nez najel-Dal jsem ji do GO opravy v Plzni za cca 5000kc,ale porad nejede.Na volnobeh nastartuji,ale do otacek nejde.Karburator to neni.Poradte.diky
Ahoj, prosím Tě, pro stažení rotoru dynama je potřeba nějaký speciální stahovák, nebo je na to nějaký fígl? Moje stahováky se nevejdou háčky do štěrbiny pod rotorem, tak se raději ptám, než si něco svařím … Díky Rosťa
hele vem šroub M8 asi 4cm dlouhej a našroubuj ho do rotoru až se opře o hřídel a stahne se rotor
[68] Rosťa:
[68] Rosťa: ROTOR JE POJIŠTĚN ŠROUBEM M5.PO JEHO VYŠROUBOVÁNÍ SE DO ROTORU ŠROUBUJE ŠROUB M8 A JEHO DOTAHOVÁNÍM SE ROTOR SESUNE S KUŽELU KLIKOVKY.ŽÁDNÝ STAHOVÁK NENÍ POTŘEBA.ASPOŇ NA B 207 TO TAK JE.U B 210 SI NEJSEM JISTÝ.
Zdravim svagr mi vyvenoval loziska v prevodovce na babete 210 pak to slozil a nakopnul a slapala jak ma ale druhy den uz nejde a ani nehazi jiskru nevite co to muze bejt moc nutne dekuji
dobrý den mám dotaz mám babettu 207 a za studená špatně startuje a střílí do karburátoru ale jak je motor teplý tak to je plynulí může mít na to vliv špatný předstih ? inak je po GO Nové ložiska gufera výbrus klika
Obvykle když motor střílí do karburátoru, pak dostává chudou směs (více vzduchu + méně paliva). Naopak když střílí do výfuku, má bohatou směs na palivo.
Zkus přitáhnout šroub bohatosti směsi na karburátoru a omezit tím přístup vzduchu. Když to nepomůže, zkontroluj hladinu v plovákové komoře, zda není příliš nízká. Upravit ji můžeš posunutím o jeden zářez pojistky na plováku. Plovák napustí do plovákové komory vyšší hladinu paliva a když ani to nepomůže, vyměň hlavní trysku za větší. Sice se ti zvedne spotřeba, ale pojede to a zlepší se tím i startování motoru, ale i lepší mazání motoru. Vždy je lepší mírně bohatší směs, než chudá směs. Trefit dokonale vyváženou směs se mi nikdy nepodařilo.
dobrý den sháním hnací kolečko rychloměru na babetu 210 m ..telefon :606047550
59]Problém může spočívat v zaneseném-zakarbonovaném výfuku,zkontrolovat a vyčistit,případně snížit jehlu šoupátka.Je to jedna z možných příčin,další příčina může být ve studeném spoji.
[65] Venda: Příčina závady může spočívat v ucpaném kohoutku nádrže,zkus vyčistit a další možnost zakarbonovaný tlumič výfuku,opět nutno vyčistit
Zdravím.Nesvítí mi babeta.Multimetr mám.Spínač světel ok.Nevim,jak měřit napětí na cívkách.Jsem na elektro tupec.Z cívky vede do spínače světla drát.S kostrou mi ukazuje odpor.Je to normální?Jeden měřící kabel mám na cívce,druhej na kostře.Klakson troubí.
Zdravím předělávám motor 250 na zapalování z babety ,Součástky mám všechny nové,cívka proud dává asi to nepřeruší snímač ,po smontování to házelo jiskru pěknou a velkou 10krát sem šlápnul a10krat hodilo a ted nic ,neví někdo jat přesně proměřit jestly je ten snímač ok.
Dobrý den, mám takovej problém svítí mi zadní světlo i světlo tachometru. Pokud tam připojim přední světlo tak nesvítí nic. Nevíte čím by to mohlo být? Děkuji za odpovědi.
Zdravím,dostal jsem Babetu a mám problém s elektrikou,Babeta jede v pohodě,ale jak se rozsvítí světlo tak okamžitě chcípne
, a nejede,bez světla vše v pořádku.Děkuji předem za radu.
Zdravím
Nezkoušel někdo dát dopředu LED světlo? Smozřejmě s nutnou regulací.
Dobrý den,
máme takový problém s motorem, použitým v pohonu různých zahradních zařízení. Je to PA80 Diamon. Jde o to, že nám byl předán stroj s tím, že nechytá ať zjistíme čím to je. Proměřili jsme hodnoty dle návodu. Zjistili jsme, že zřejmě nedává napětí zapalovací cívka, která je v našem případě integrována v těle tyristoru, takže ze čtvrtého vývodu už je jen kabel s fajfkou. Tyristor jsme koupili nový, namontovali a stroj opravdu chytl a běžel. Seřídili jsme karburátor, ale občas kolísali otáčky a po nějaké době na vonoběch i chcípl. Tak jsme to ladili a nechali motor běžet. Ještě několikrát jsme ho chcípli a zase nastartovali, vše se zdálo v pořádku. Po asi 15tém startu jsme motor chcípli chcípákem (zkratovačem) a už nenastartovali. Vše jsme opět proměřili a opět byl tyristor nějakým způsobem zničený. Tak jsme stroj rozebrali a na impulzní cívce se nám nelíbilo jak je černá a popraskaná (vypálená), hodnoty nesouhlasili. Tak jsme impulsní cívku vyměnili za novou, nový tyristor a motor stejně už nenaskočil. Nevíme si rady a oprava a nákup dílů už začaly být drahé. Prosím o nějakou radu jak postupovat. Mě osobně se zdá, že motor začne dávat velké napětí a vždy něco vypálí. Nevím jak funguje regulace. Je možné že začne dávat větší napětí, chcípákem zkratuju a to ublíží nějakému zařízení? Díky Ondra
Můžu dát na babetu 210 zadní blinkry ? I když to není od výrobce udělané ? nebudu mít problém s policii ?
Ještě mám dvě otázky . Z kopce dolů se mi zdá ,že babeta 210 se přetáčí až 45 km a dusí, tak vždy zmáčknu chcípák a tak sjedu ten kopec pod kopcem zase přidám plyn. Nemůže se tahle zadřít píst ?
Druhá otázka jezdím s babetou 210 až 20– 30km cesty a kolikrát už babeta chcípne .Po chvíli zase nastartuji a jedu. nezadírá se píst takhle ! Děkuji za odpovědi
Ahoj, potřeboval bych radu.Mám Babettu 210, do nedávna vše fungovalo,ale z ničeho nic přestaly svítit jak přední,tak zadní světlo.Žárovky jsou dobré, klakson troubí i když spíš jen tak sýpe, ale to už dělal předtím.Jinak Babeta jede v podstatě bez problémů i když , když jedu kolem 45km/h a víc tak jakoby na pár vteřin vynechávala, nebo prostě ztrácela výkon.
Můžete mi prosím poradit čím by to tak asi mohlo být ?
Spínačka na světla ?
Díky
Tak jsem na to přišel, teda myslím na ty světel, byl upálený drátek v přepínači, co se týče kolísání výkonu zatím nevím. Vše jsem důkladně čistil a přetěsňoval.
Rozobral som babetu 210 a nebolatam indukcna cievka. Fajka od sviecky bola zapojena do takej majej krabicky,co ta isli aj ostatne draty.Treba ta dat aj inducku?
Nie, netreba.
dobrý den babeta natartuje ale světla se nerosvítí jinak žádný jiný problém
Přečti si článek (zejména část „Možné poruchy“) a pak případně koukni na komentář č. 83 a 84…
jak se to dá opravit dik za odpověd
Ahoj,
Uz zacinam byt trochu zoufaly :-). Babetta stala cca 10 let v garazi. Prevezl jsem ji, lezela bohuzel na boku. Nejaky olej vytekl, jinak nic viditelneho. Dal jsem novou civku, kabel, fajfku, svicku. Svicka je pri rozslapavani mokra. Novy olej, gufero u spojky, spojka odmastena. Pist se v poho 0ohybuje. Vyfuk je sundan. Karburator nekolikrat vycisten, dana nova tesneni. Novy kohoutek u nadrze. Nadrz byla odreznuta, novy benzin. Predstih jsem taky steloval. Svetla pri rozslapavani sviti obe. Kontakty u tyrystoru jsem cistil. Bohuzel babca ani neskytne. Netusite? Krome rozpuleni motoru a znovuslozeni me uz nic nenapada :-(..
Sviecka je mokra – ok, ale nenapisal si, ci hadze (sucha) iskru.
Vyměnil bych gufera na klikové hřídeli a případně také benzínovou hadičku. Také bych zkontroloval těsnění mezi karburátorem a motorem. Pravděpodobně někde dochází k nasávání falešného vzduchu. V případě zatvrdlých a nepružných gufer vlivem stáří (10 let nejezdila) ztrácí motor tlaky a v případě netěsnící např.prasklé benzínové hadičky se zavzdušňuje karburátor. Jednou jsem díky nepatrné prasklině hadičky tlačil večer Babču 20 km domů. Pozor na to. Od té doby vozím s sebou palivovou náhradní hadičku. A životnost gufer se neměří jen počtem najetých kilometrů, protože jejich materiál stárne a časem ztrácí pružnost a tedy i těsnost.
Ahoj
Babetta 207 jde nastartovat běží vše ok ale světla nejdou žárovky sou v pohodě kde mám hledat jádro problému?
Díky za radu
Ahoj, moc děkuji za schéma 🙂 vše funguje 🙂
[89] Míra:
proměř světelné cívky ! měl jsem je taky špatné…
[50] zimcik vlastimil: Mrkni na ukostření světel, může tam být přechodový odpor
[88] Jarda: vyndej svíčku z hlavy válce a zkus, jestli dává jiskru. Pokud ne, projdi si všechno od elektriky od začátku, může to být nějaká pitchovina. Svíčka je kompatibilní? Tyristor je nepoškozený? Stalo se mi, že byl prasklý, i když je to pevný umělohmotný monolit. Může za to třeba proražený kondík.
Mám problém babeta 207 nedává jiskru ,koupil jsem novou cífku i fajku. Nevím si rady
Zdravim, u moji babety mam problem s osvětlením. Po nastartovaní chci rozsvítit a zadní světlo se rozsvítí hned a hodně a předni velmi pomalu a nesvítí naplno. Někdy jen žhne. Cestou střídavě blikají jak přední tak zadní. Někdy svítí jen přední nebo zadní a někdy nesvítí nic. Klakson houká pořad, jen s vyššíma otáčkma přestává.
[95] Venca Clever: Někde by mohl být přechodový odpor, zkus ještě překontrolovat kabeláž, jestli to někde nejiskří v přechodech.
Zdravím, potřeboval bych pomoct… Vím že už se to tady několikrát psalo (vše jsem četl), ale nevím si vůbec rady… Jawa 210, nesvítí přední ani zadní světlo. Vypínač i kabeláž vypadá ok, chcípak a bzučák fungují… Kontakty i ukostření by mělo být ok. Baběta jezdí… Nějaké rady prosím ?
Ono tam opravdu nic jinýho není. Napoj si na žárovku dráty. Jeden ukostři a pak jdi druhým od alteránoru dál, směrem k žárovce. Kde to zhasne, tam je problém.
[97] Jakub:
Jj to mám v plánu zkusit zítra, protože nic jiného mě už fakt nenapadá, jen doufám že bude problém jen někde v kabelu, nebo případně ten vypínač no… Uvidím a dyštak dám vědět, snad to nebude alternátor…
Neví někdo, jaká má být vzdálenost mezi cívkami a rotorem altíku? Já to nastavil spároměrkami na 0.2 mm a vypadá to ok…ani v Ďurkovičovi jsem to nenašel, třeba mi to někde uteklo…
Vzdialenost ma byt taka, aby sa rotor volne otacal.
Zdar. Je mozne napojiť do tejto sústavy 12v svetlo? Díky
[2] Zdenek: Moja babeta pri volnobehu dosť kolíše, nie vždy a keď zapnem svetlo zdochne ale ak pridam plyn a zapnem svetlo tak je to ok. pri nizkych otáčkach zdochýna, pri vysokých chvílu ide ale potom zdochne. Vymenil som tyristorovu jednotku, ale nič sa nevyriešilo iba boli nižšie otáčky ako keď som ich nastavil pred výmenou. Meral som cievky tak tá napájacia mala 192ohm a impulzná 52 je to v tolerancii alebo je ta impulzna k.o ?
Zdravim, rozhodl jsem se že udělám na svojí Babetu 210 směrová světla a zjistil jsem že se nechá připojit na jednu cívku z alternátoru a chtěl bych poradit jak to mám zapojit? děkuji za odpověd
[102] Honza: A nebude s tím problém? aby to utáhlo?
Ahoj, chci se zepat jak vám brzdí babety? mě téměř vůbec, vyměnil jsem brzdiče i lanovody a pořád nechce moc brzdit, když je přitáhnu tak to zase přibržduje a skoro nejede když povolim tak jede normálně ale zase téměř nebrzdí, nějaká rada co s tím? Děkuji
Léta jsem měl stejný problém. Dokonce jsem plánoval nastavit páky brzdiče, abych docílil většího přítlaku. Pak jsem si ale všiml, že při plném stisknutí brzdové páčky na řidítkách, se páka brzdiče u kola nedostala přes svoji úvrať (nebo jak to popsat). Na netu jsem četl různé rady, např. prodloužit propilováním brzdové páčky na dorazu u řidítek a tím zvýšení tahu brzdového lanka, nebo napustit brzdové obložení kalafunou apod. ALE všechno špatně.
Páku brzdiče stačí na tisícihranu přesadit o jeden či dva zoubky níže, seřídit lanko a je po problému.
[99] Sasan: takže Ďurkovič píše – 0,3 mm 🙂
Ahoj potrebuji radu ohledne me 210. jede dobre ale nesmim zapnout svetla pak zacne cukat,nevim jestli to neni tirystorem je prasknuty nebo svetelny pol,nemam to cim omerit.diky za radu.
Zdravím, má tu někdo zkušenost s instalací klaksonu na Babettu 228?
Dobrý den, mohu si někde udělat vývod a nabíjet si např.: navigaci? Předem děkuji za odpověď.
Vsetko sa da, ale zacal by som tym, kolko V da tvoja babetta na plny plyn bez zataze a bez svetiel …
Ahoj, jak mám prosím zapojit ty dvě žárovky do zadního světla? Vedou mi tam dva drátky na jednu žárovku. To znamená, že mám natáhnout další dva dráty k té druhé? Děkuji za radu.
PS.: Nejsou už z výroby propojeny? Zkoušel si tam tu žárovku dát?
[109] Kuklis: No jde mi o to, abych se zbavil praskání žárovek. Mám omezovač, přední 6V15W, tachometr 6V1,2W a zadní 6V5W, ale stále přední praská. Tak chci dá do předu 12V15W a dvě zadní. Ukostření mají společné, ale mají zapojený jenom ten jeden pól. Tak je zkusím propijit a snad bude už klid. Jezdím za úplné tmy a dneska jsem dal během cesty dvě žárovky a stejně jsem si musel svítit mobilem a už to fakt zažít nechci.
Omezovač asi nebude funkční. Měl jsem stejný problém. Žárovky 6V mi praskaly. Dal jsem tam 12V a taky praskaly. Nakonec mi praskaly i 24 voltové !!! Koupil jsem regulátor alias omezovač a ten byl vadný. Vyměnil jsem ho a od té doby jsem najel několik tisíc kilometrů a stále na ty stejné 6V žárovky.
Takže vyměň krabičku, která hlídá přepětí a bude klid.
Zdravím,na babete mi nesvítí světla,dráty jsou průchozí,ale altík nedává žádnou šťávu. Poradíte jak dal postupovat? Diky
[111] Jáchym: ano,měřeno přímo na altiku, na civkach. Jinak startuje a jedenkrasne,jen ta světla nesviti… všude nameren i nějaký odpor,takže předpoklady pro fungovani jsou…
A když by to bylo zkratovaný, co s tím dál? Elektroinstalaci nejsem zrovna zdatný. Děkuju moc za odpovědi.
Krom toho jsou cívky pájené.
Dobry chcel by som sa opýtať ak naštartujem babetu210 prídam trošku plyn a ako pustím plyn tak mi zdochne
Poteším ma každa ráda .
A používáš sytič?
Zdravím. Pokoušel jsem měřit elektriku na babetě kvůli připojení usměrňovače, zapojení vypadá v pořádku, všechno funguje, ale na kostře jsem ale naměřil stejné hodnoty jako v zapalovacím obvodu. Je správná úvaha že jde o nějaký zkrat?
Zdravím. Impulzní cívka otevírá tyristor a je zde nepatrné v podstatě neměřitelné napětí. Rozhodně se nerozsvítí ani nezabliká připojená 6V doutnavka při testu tak jak je zde popisováno a můžete točit motorem jak chcete. Stejná chyba je i v dílenské příručce Ďuričkovič ze které je to zřejmě převzato. Dále je jedno jestli napěťovou cívku budete zkoušet doutnavkou s odpojeným či připojeným vedením k zapalování, pokud je v pořádku doutnavka žhavit bude.
[116] Aleš korčák: Ne, měřeno 6V doutnavkou. Jak jsem již psal napětí na impulzní cívce je velmi malé v podstatě měřitelné jen osciloskopem, impuls z cívky je nepatrný, krátký a otvírá pouze tyristor. Vlákno u doutnavky rozhodně žhavit nebude. Pokud doma máte babetu není nic jednodužšího než si to vyzkoušet. U napěťové cívky je to jiné, tady to je správně snad jen s výhradou že vodič od zapalování odpojený být nemusí. Ale je to jedno, mne tahle chyba stála trochu více práce než jsem přišel na závadu. Nakonec bylo špatné úplně nové tyristorové zapalovaní které jsem proměřil, vyreklamoval a dal opět nové a jede to. Dnes je to všechno taková bída že nemůžete věřit ani tomu že nová věc je v pořádku.
N
[117] Aleš Korčák: Tohle už je pro mne nyní těžko proveditelné, odjíždím. Jednodužší bude když to vyzkoušíte na své babeťe pokud jede. Nebojte, určitě to není silnoproudá doutnavka která otvírá někde kolem napětí 70V. Tohle jsou více rozsahové doutnavky do zkoušeček. Mluvil jsem s klukama co opravují tyhle stroje + zahradní techniku a ti mi potvrdili že u impulzních cívek
nic naměřit nejde ani voltmetrem. Pouze pokud máte osciloskop tak ukáže výchylku. Na impulzní cívce se indukuje napětí v řádu zlomku voltu. Nehledal jsem kolik je to přesně u impulzní cívky na babetu.
Kde můžu napojit bzučak?
Zdravím mám problém s Babettou nevím jestli to už někdo psal ale elektřina jde ale nehází mi jiskra svíčkou to není a cívka je nová včera jsem normálně na ní jezdil a dnes nechce házet jiskru.
Děkuji za pomoc.
Elektrina jde – kam jde?
cesta najlahsieho odporu – sviecka, fajka, vn kabel
ak nie, merak a premerat vsetky vinutia (nie svetelne), ktora Babetta? 210? – chcipak?
Ahoj, babetta 207 jezdi, celkem odchazi svicky, kdyz dam novou, jede, i kdyz malo… zkousel jsem propipat civky v zapalovani a vsechno mi pipa se vsim, vse propojeno pres kostru. Je to v poradku? Me to moc neprijde… Nemuze byt treba prorazena ta tyristorova krabicka? Nejsem zadnej elektrikar, ale tohle mi neprijde divny. Motorem ani karburatorem to neni, predstih taky v poradku, proto hledam zavadu v elektronice. Dekuju moc za jakykoli nazor. Matej
Zdravím,
Mám problem s impulsni cívkou, když připojit doutnavku tak nebliká. Odpor 17ohm a uz jsem zkoušel i novou a nic.
Měl bych takový dotaz, jak všichni víme to přední světlo na babetě 210 moc nesvítí, hlavně ve dne to ani není poznat. Ostatní řidiči nás pak lehce přehlédnou. Nezkoušel někdo namontovat do předu led diodové osvětlení. Jedná se mně o usměrňovač na stejnosměrný proud a 3V.
Dík a myslím, že by to bylo dobré pro nás pro všechny kdyby to někdo vyráběl.
No to hlavní světlo fakt moc nesvítí a já viděl jednoho borce co měl pod hlavním světlem namontované jedno denní diodové světlo z auta. Proti tomu by asi policajti nic neměli. Bylo ho krásně vidět a v noci by si člověk zapnul normální světlo.
Měl by někdo plánek na výrobu měniče, nebo kde jej sehnat.
Díky
Mám babetu dam tam žárovky nové a obě dvě prasknout nebo se spis odkouří vím ze tam jde hodně proudu ale čím to je že tam jde hodně proudu nevíme co stím díky
babeta startuje,ale když zapnu svetla tak se zacne dusit. poradte prosim
Léty zeslábnul magnet. Podle schématu jak je uvedeno na začátku této stránky je potřeba vyrobit novou elektroniku ale místo kondezátoru 8µF dát 1µF/400V svitkový.Slabý magnet a uzká napěťová cívka nestihá nabít tak velký kondenzátor. S pozdravem Tom
teorie je to sice hezká ale obávám se že by to byla cesta do pekel. ta kapacita je tam potřeba pro vytvoření dostatečně tvrdého zdroje pro krmení zapalovací cívky. Přece jen je na hřídely těch magnetických pólu několik (6) a tak se kondenzátor nabíjí 3x za otočku a poté je z něj energie uvolněna přez tyristor ovladanej spouštěcí cívkou do zapalovací cívky. zmenšením tooto kondenzátoru na 1/8 si také snížíš „zapalovací proud“ . osobně bych prvně překontroloval skraty a taky dotažení a stav kostry neboť tu mají svetelný a zapalovací okruh společnou a se zvyšujícím proudem (odběr žárovek) stoupá na přechodových odporech úbytek napětí.
Zajímalo my mne, kde je příčina vysokého napětí ve světelném obvodu. I omezovač napětí mi vyhořel (při funkčních žárovkách).
Pricina vysokeho napatia su male zatazenie, vysoke otacky a nevhodne zapojenie.
Nepoznam Vasu verziu Babetty ( 207/210? ziarovka 15/21?, klakson? zapojenie? …)
Riesenie:
– znizit max otacky 🙂
– zvysit zatazenie obvodu (21+5+1,5)
– zmenit zapojenie cievok
– vymena za 12V ziarovky
Dobrý den, pardon za môj slovník ale som Slovák.
Mam babetu 210 2rýchlostnú premenené rýchlostné spojky, skontrolované trysky v karburátore, očistené a vymenené aj semeríny a to všade, motor prekontrolovaný, nastavená je v strede predzápalu a pozdného zápalu ale aj tak keď sa s ní rozbehnu tak i tak nejede a jenom fluše že jakoby chytala iskru ale asi nechytá ak je problém v elektrike tak prosím vás kde lebo Opravujeme ju spoločne s dedkom a hovorí že po celom obvode v magnete je kostra a dáva prúd ale aj k nej je prilepený/pripútaný žltý kábel na L (tú skrinku sme tiež menili lebo stará bola prasknutá) ale aj tak to stále robí.
Prosím Vás o radu nevieme čo dalej, a iskru dáva vonku ale nevieme či v nútri preto si mylsíme s tou elektroinštaláciou( tá sviečka je nová).
Ďakujem vopred za odpoveď.
Google translator ma lepsiu slovencinu, ako ty 🙂
Ak ti dava nova svicka iskru vonku, urcite ju dava aj vo valci. Povenuj sa najprv karburatoru.
Dobrý den,
soused našel ve stodole babetu 210 po dědovi a tak jsme se jí pokoušeli rozjezdit. Nehází jiskru. Vyměnil jsem elektroniku, svíčku a cívku a stále nic. Odpory jsem měřil jak napěťové, tak zapaluvacích vinutí a průchod z cívky do fajfky. Vše vypadá OK. Elektrický chcípák nemá a už nevím co s tím. Poradíte mi prosím?
Děkuji Honza
Dobrý den, tak upravuji, je to 207 a dnes jsem vyměnil obě vinutí pro zapalování a stále ani jiskřička. Jsem už v koncích.
Změřít zda jde napětí a spínací impulz do zapalovaní a zda je v pořídku cívka (na výstzp hodit kousek drátku místo VN kabelu a přiblížit ho ke kostře a měl by jiskřit – bacha kope! ) pokud je až sem vše v pořádku tak vyměnit VN kabel a fajfku
tak nakonec mi prodali vadný tyristor. vyměnil jsem podruhé černou skříňku a už to jiskří. jen stále nejede. měřil jsem tlak ve válci při rozšlapání 4atm. asi málo že? Očekával jsem 8-10atm
no měřit jsem to neměřil ale zdá se mi to opravdu dost málo. Kompresní poměr je cca 9.5:1 a z toho se dá teoreticky vypočítat tlak (zanedbáme vliv teploty, odpor sani a podobné věci) jako kompresní poměr krát odmocnina ze dvou tudiíž 9.5*1.4 = 13. Ve skutečnosti bych ale hádal o něco méně.
Pokial si menil stator, predpokladam, ze predstih je nadstaveny.
Pokial si ju „nasiel v stodole“, automaticky sa cisti karburator …
Může mít zatvrdlá netěsnící gufera na klikovce.
Dobrý den,
mám Babetu 210, po rovince, do kopce jede velmi slušně. Pokud však jedu z kopce a přesáhnu otáčky, babeta začne zpomalovat a ani při přidání plynu nenaskočí. Musí zpomalit na 5 km/hod a pak po několika pokusech přidání plynu zase jede. To se stává skoro pořád. Stává se to taky, když uberu plyn, motor vypne a zapne až babeta zpomalí. Prosím o radu. Benzín a karburátor je v pořádku. Děkuji.
nejdrive bych vyzkousel vymenit svicku.
Peťan: Novým expertem na Babettu jmenuji Sharkuse 🙂
Takže jsem vyměnil svíčku, dal jsem tu, kterou všichni doporučují. Vyměnil jsem všechna těsnění (na karburátoru, za karburátorem, před motorem), vyměnil jsem kabel ke svíčce. A ŠLAPE JAK HODINKY, UŽ TO NECHCÍPÁ. DĚKUJI
Dobrý den, mám asi docela podobný problém, jako pisatel přede mnou. Babetta startuje a jede úplně v pořádku, ale když překročím rychlost 30 km/h tak přestane fungovat plyn. Babetta se ale zas rozjede hned jak zpomalí asi tak na 10 km/h. Když jsem se snažil příjít, čím to je, tak jsem zjistil, že ve válci před pístem je pořádnej mazlavej bordel. Tušíte, co by s ní mohlo být?
Mám malé podezření na tyristor… ale nevím, nejsem příliš zběhlej
No ten bordel v motoru by ukazoval na moc bohatou směs (ten šroub napravo – trochu povolit(doleva)), nebo na velke množstvá oleje v benzínu(správně má být 1:40 – 1:33 a podle kvality oleje). jinak pokud je zaprasená hlavně svýčka tak skus koupit chladnější svýčku (nižší číslo)
Na kvalitě oleje velice záleží. Mažu 1:33 podle doporučení výrobce. Olej M2T mi zakarbonoval motor a výfuk každých 100 až 200 ujetých km. Stále jsem to musel rozebírat a čistit. Pak se mi dostal do ruky olej od Castrolu pro dvoutakty a dekarbonizuji jednou za dva roky a to i přes to, že jezdím na bohatou směs a v poměru 1:33.
Svíčka Brisk super N17C (59,-Kč).
dobrý večer ……..Opravoval jsem již desítky babet od typu 207,až po korádo,ale dnes jsem byl vyvalenej z babety Typ 210, kterou mi přivezl pán na rozhejbání po zimě,klasika -čistění karburace a tak podobně.Co mně ověem dostalo,Babeta nemá tyristorové zapalování je to pouze s klasickou 6v indukčkou,uplně klasickým snímačem a cívkama na rotoru ,,,,,,,,,,,,,,,on je od pradávna 1. majitelem,nikdo ji ještě nikdy neopravoval,nikdo se v ní nehrabal babeta normálně funguje a ,chytá,svítí ,tak se prosím chcí zeptat,jestli se s tímto jevem někdo už setkal,proto že při výrobě Babet se dělo v Povážskejch kdo ví co ,nebo jestli to byla nějaká modifikace do světa Vietnam,Cuba,Indie nebo jiná rozvojová země té doby,kdy šly tyhle mopedy ven a aby to tam bylo opravitelné došlo k absenci Tiristoru a zapojený je to jako Pionýr,jen je místo kladívka snímač děkuji,pokud mi toto někdo vysvětlí,budu rád,popř bych se podělil o toto co mám teď v dílně na stole
celkem by mě zajímalo zapojení, aneb jak může fungovat snímač místo kladívka.
jinak na netu jsem uz vyděl cívku se zabudovaným mosfetem (a tím nemyslím zrovna GYT, ale opravdu kulatý plechový váleček jen s třemy fastony namýsto klasických dvou). To by ale znamenalo že majitel není plně obeznámen se servisní historijí svého pekelného stroje.
Ano, vyrabali sa aj Babetty s klasickym zapalovanim ako J50, na export. Pozrite stitok, ci nie je napr v nemcine. (ak je original)
Dobrý den,
vaše videa na internetu mi přijdou užitečná, šikovně natočená a velmi rád je sleduji. Jsem malým domácím kutilem a rád si zkouším některé věci vyrobit či zapojit sám. Teď jsem se však dostal do slepé uličky ohledně zapojení bezkontaktního zapalování na motorku. Pořídil jsem si starší, ale nové bezkontaktní zapalování, které ovšem nemá dostatečně konkrétní plánek zapojení (přikládám ty co jsem k tomu dostal v příloze). Předpokládám, že bez ohledu na výrobce, princip by měl být u všech podobných zapalování stejný. Jde mi o zapojení ze statoru do regulátoru, dle přiložených foto. Regulátor má popsané konektory, ale nejsem si jistý, jak mají být zapojeny do regulátoru. Dá se zapojení nějak proměřit nebo podle něčeho odvodit, jak to správně zapojit? Nevím, zda jsem to popsal dostatečně, kdyžtak doplním potřebné informace. Za vaše rady a pomoc bych vám byl moc vděčný. Já už jsem v tom bezradný.
Zdravím, tak jsem se snažil zjistit proč Babetta nehází jiskru, pomocí měření odporů.
Naměřil jsem:
Napájecí cívka 194 ohm
Indukční cívka 1,6 ohm
Bodka 5640 ohm
Impulzní cívka 15 ohm
Mohlo by to být něčím z tohohle nebo jít po kabelech? Tyristor jsem neměřil, mám nový úplně a už jsem zkoušel ještě jeden od kamaráda.
Dobrý deň.
Prosím o pomoc. Minulý rok som spekuloval az som vyspekuloval do mojej CZ 175/477 zapalovanie z babetty. Funguje to bajecne. Kamarátovi sa to páčilo a požiadal ma o inštaláciu takého zapalovania aj do jeho Jawy 250/353. Nie je problem…. Dal som vysustružiť prírubu pod stator, podložku pod magnet, kupil stator aj so zapal. cievkou, magnet, zapalovanie s indukckou GYT, vopchal Jawu do garaze a dem na to. Osadil som vsetko co treba na svoje miesto, nastavil predstih, pozapajal kabelaž (zapal. cievku na G, induktor na I, kostru tahanu zo statora na 1). Pri skuške iskry som prišiel na to že nemám iskru. Dal som druhu sviecku – nemám iskru. Vopchal som prst do fajky, ukostril sa o valec, kopem – nic. Zapalovaci pol som meral koľko vyrába prúdu – na jedno silnejsie kopnutie 12,6V striedavých. Ohmicky ma zapalovacia cievka hodnotu 161 Ohmov. Kostra premerana – ukostrene vsetko. Spekuloval som vymenit cievku, magnet, stator (indukcny pol), GYT tyristor a iskry nikde. Prehodil som na Jawu 250 cely elektro – zapalovaci system z mojej CZ 175/477a tam nefunguje. Nahodil som na moju CZ 175 celu elektro-zapalovaciu sustavu z 250 a ide, iskri, motor beži. Prehodil som ho naspat na 250 nejde. Skusal som porovnavat odporove hodnoty medzi CZ a Jawou a su rovnake. Akurat CZ iskru ma a Jawa nie. Na Jawe som nezapajal potom uz ani chcipak. A ani tak nie je iskra. Poradďte. Ďakujem
Ta zapalovacia cievka ma nizku hodnotu. Takato dava stavu len pri vyssich otackach rotora. Odporucam vymenit, dobra ma hodnotu cca 212-218 ohm.
Skuste 250 roztlacit vyssou rychlostou, ci chyti … (aky je rozdiel otacok pri kopani medzi 25 a 17?)
Z toho co čtu bych typoval na problém někde s propojením. je dobrá kostra?
Ano kostra je super. Skusil som objednať novy stator. Podozrenie mám na impulzný pól. Aj keď odpor má 15 Ohmov a v druhej motorke mi ten stator funguje. Som z toho jeleň poľný 😂
Takže pánove problému som prišiel na koreň úrazu. Príruba pod zapalovanie bola na desatinu milimetra presne vysustrúžená a do bloku šla úplne natesnučko, zapalovanie do príruby tak isto. A vznikol taky detail, že impulzný pól bol od magnetu vzdialený 2 mm. A to už bolo ďaleko, cievka neregistrovala prechod magnetu okolo. Po pribrúseníi príruby pilníkom a osadení impulzného pólu od rotora na vzdialenosť 0,3 mm zariadenie vykazuje správnu činnosť. Dúfam, že keď budete mať niekto podobné problémy ako ja, tak vám tieto riadky pomôžu. 🙂
Peťan: Díky za info, čím si to vyřešil 😉
Zdravím , díky za dobré návody , čím to je , při vyšších otáčkách nepravidelné chod , stráta výkonu čtyřtaktovaní.. zkoušel sem koupit novou jednotku gyt bez výsledku.. karburátor vyčištěné , nové svíčky , faja… Kroužky nové tiež.. Babetta 211 mi jezdila 45-55 teď 30.. díky za radu..
z vlastní zkušenosti bych u většiny problémů s chodem motoru na babette začal od svíčky a poté se přesunul na sání/přívod paliva (Budu předpokládat ,že s nastavením předstihu se nehýbalo a tak je v pořádku).
Měl bych dotaz jaký typ kondenzátoru a na jaké napětí je v tyristorovém zapalování Babetty 210.
Děkuji reese
Ahoj už sem se musel smát při čtení komentářů, přidám svojí trošku do mlýna, mám Babettu a nemám jediný problém 😂
Šťastný toť člověk. Otázkou je také ale kolik na ní najezdíš. Jé najel od září co jsem jí měl v provozu 6800km a jezdila i v zimě když nebylo moc sněhu.
Děda č2—–Mam Babettu 210.4roky jezdila upně bez problému..najednou šlus,nejede a nejede..několikrát jsem čistil karbec,kompoletně,dal novou svíčku nové sítko do nádrže a přesto nejede…ona chytne ale jen na 3vteřiny a chcípne.když dám cucák a minutku počkám,tak opět chytne a zase chcípne,už jsu v koncích,jo ještě jsem vymněnil kabel a faju…muže mě někdo poradit_-jsem rybář a na babettě jezdím na ryby tak ted mám pauzu…předem díky za dobrou radu—Jara.
Dobry den,
Jenom bych se chtel zeptat jestli do 4V indukcni civky muzu pustit napeti 6V.vydrzi to?.dekuji
Ahoj,
mám problém babetta chcípá při zapnutém předním světle. Vypnu světlo a vše chodí jak má. Pří zapnutém svěle nenastartuje, chce se jí na vteřinu se i chytne. Prosím o radu, kde všude může být problém?
Zdravím všechny.
Nedokázal by někdo poradit v čem může být problém, když má jednorychlostní Babetta se chová jako likvidátor svíček? Koupím svíčku, ujedu tak 20- 30 km a je po ní. Začne to prskat, vynechávat až nakonec motor zhasne. Prakticky stejný postup se mi odehrál už s pěti novými svíčkami od různých výrobců. Neuvěřitelné. Za jakýkoli typ předem děkuji.
1) jaké svíčky (na jakou teplotu) používáš pokud je svíčka po vytažení zaprasená od oleje a brytků ale jinak je v dobrém stavu (po očištění v benálu a proschnutí opět jede) tak zkus použít studenější svíčku. pokud je cihlově zbarvená a jinak naprosto v pořádku zkus teplejší.
2) Nejsou svíčky po vytažení zdeformované? („připlácnutá“ mezera, různě potlučené, či s drobnými kousky mezi keramikou a závitem) – zkontroluj zda není svíčka moc nízko (může se stát po přebrusu dosedací plochy), a zkontroluj jehlová ložiska na klikovce a pístu zda nemají vůli. je to jedno z varování že se brzy rozprsknou a to vážně nechceš. Jinak pokud jsi řekněme objemově nadanější nebo to trápíš na plný plyn, šel bych po té teplotě.
Děkuji za reakci, svíčky vypadají naprosto normálně, žádná deformace, žádné „cihlové“ zbarvení.
Ale problém postoupil, teď už ujedu sotva pár metrů a motor zhasíná. Dal jsem osmičku ořech do vrtačky a roztáčím motor s vynadanou svíčkou přimáčknutou na motor, jestli a jak háže jiskru. Zjistil jsem, že háže velmi slabé jiskry cca 5 vteřin a pak přestane. Když zvýším otáčky na vrtačce, tak jiskry zase házet začne, ale opět na pár vteřin a zase konec. Čili něco špatného v zapalování, jestli napájecí nebo impulzní cívka? Zapalovací cívku a tyristorové zapalování jsem vyměnil a problém je stále stejný.
Pokial verite tyristoru a indukcnej cievke, treba odmerat zapalovaciu cievku a impulzny snimac. Castou zavadou je ale aj fajka a vn kabel.
Vsetko odmerat, a skuste odmerat aj tie „zlikvidovane“ sviecky
…a „cihlove“ zbarveni je vhodne.
Cihlově zbarvené elektrody na svíčce svědčí o dokonalém spalování, tedy i o správné teplotě svíčky spolu se správně seřízeným karburátorem.
chci přidat baterii 12V do okruhu na Bab. 210 je to reálné. Uvažoval jsem ji zapojit na přívod od světla a přes regulátor dobíjení jít potom na napájení světel a blinkrů regulátor mám simson 12v s přerušovačem.Poraďte někdo je to reálné??
Zdravim velmi pomohlo. Zistil som ze impulzna cievka ma 12,7 ohm. Vsetko ostatne je v poriadku.Moze to byt dovod ze nedava iskru?
Ziko výše informoval, že zapalovací cívka má mít 212 až 220 Ohm. Takže ta vaše je kaput.
Po více jak 10 letech spokojenosti s 210-kou se mi před několika dny stala následující věc:
Letos poprvé jsem vyrazil na projížďku, trochu Babču prohřát po zimním parkování. Prvních asi 10 km vše O.K. Pak přišlo stoupání asi 500 m, ve kterém mi obvykle před vrcholem přeřazovala z dvojky na jedničku. Ale nyní ejhle! Celý kopec jsem vyjel na dvojku a to poměrně značnou rychlostí až na vrchol stoupání. Překvapilo mne to, že měla Babča takovou energii. Jel jsem tu už mnohokrát ale nikdy ne s takovým výkonem. Moje nadšení ale nemělo dlouhého trvání. Na vrcholu stoupání náhle motor zhasl a už jsem ho nerozjel ani s kopce.
Moje první podezření bylo na ucpaný přívod benzínu. Svíčka byla ale mokrá. Kohout nádrže funkční. Dnes jsem zakoupil novou zapalovací svíčku a čeká mne kompletní kontrola celé elektroinstalace. Až najdu závadu, podělím se o její příčinu s vámi všemi. Jedna věc mi ale vrtá hlavou. Kde se krátce cca. 1-2 minuty před kolapsem vzal ten nadstandardní výkon?
Zdravím příznivce Babet. Koupil jsem Babettu 207, která dva roky stála, protože přestala startovat. Zjistil jsem, že neháže jiskru. Pročetl jsem si tento článek o zapalování, vše proměřil a hodnoty co jsem naměřil jsou myslím v normě. Indukční cívka 1 a15=0,9ohm, 15 a VN výstup=6300ohm, zapalovací cívka 194ohm, impulzní cívka 18,8ohm (vyzkoušel jsem dvě, ta první 15,3ohm), svíčka nová, tyristorový modul nový, fajfka v pořádku, VN kabel v pořádku. Všechny dráty jsem propípal jestli není nějaký přerušený, ale všechny jsou v pořádku. Napadá mě jedině ta zapalovací cívka. Ta má mít 220ohm, ale má 194ohm. Moc prosím o radu. Třeba vás napadne něco o čem nevím.
Tak to vyřešil nový VN kabel i když jsem ten původní prozvonil a byl v pořádku.