Hlavní části počítače a jejich funkce, důležité parametry, paměti počítače, druhy a jejich vlastnosti, periferie počítače
Můžete přejít na novější článek…
Hlavní části počítače
Procesor
→ více najdete na wikipedii
Je to základní prvek počítače. Provádí veškeré výpočty (kromě grafických a zvukových). Jeho rychlost se uvádí ve flopech za sekundu (počet provedených operací/sekundu).
Důležité parametry
- Taktovací frekvence: je to frekvence, kterou se provádí výpočty (např. 3 GHz)
- L2 Cache: rychlá vyrovnávací paměť přímo na procesoru (např. 1 MB)
- Počet bitů: udává s jek velkými čísli je procesor schopen pracovat ( 32b, 64b, …)
Operační paměť (RAM)
→ více najdete na wikipedii
Slouží k ukládání programů, výpočtu a mezivýsledků, s kterými se zrovna pracuje. Při vypnutí počítače dojde k její vymazání. Pokud samotná operační paměť nestačí určité aplikaci operační systém (OS) vytvoří na pevném disku (HDD) virtuální operační paměť (ta je však velmi pomalá a zpomaluje výpočty)
Důležité parametry
- Velikost: udává se v MB a určuje jak je paměť velká
- Typ: princip uložení dat v paměti (SDRAM, DRAM, DDR)
- Rychlost: udává jak rychle je paměť schopna uložit a číst data
Pevný disk (HDD)
→ více najdete na wikipedii
Slouží k dlouhodobému ukládání dat v počítači (uložení programů, prací, atd.) Data jsou uložena na magnetickém kotouči a čtou se snímacími hlavami. Důležité parametry
- Velikost paměti disku: udává se v GB [giga bejtech] (dnes stovky GB)
- Vyrovnávací paměť: velikost rychlejší vyrovnávací paměti přímo na disku (cca. 8 MB)
- Rychlost otáčení: rychlost otáčení ploten (mag. kotoučů). Souvisí s ní rychlost čtení/zápisu. (rychlosti : 3 600, 7 200, 10 000, …)
Grafická karta (grafický akcelerátor/ovladač)
→ více najdete na wikipedii
Slouží k výpočtu grafického výstupu počítače. Provádí veškerý grafické operace (vykreslování objekt, speciální efekty, HDR, atd.) Důležité parametry
- Výpočetní výkon: udává se stejně jako u procesoru ve flopech/sec.
- Paměť: paměť grafické karty k provádění grafického výstupu (udává se v MB)
- Rozhraní: udává k jakému rozhraní se připojuje (ISA, AGP, PCI, PCIE)
- Výstupní rozhraní: Udává jaký má na výstupu konektor k připojení monitoru
Mechanika CD/DVD/blu-ray
→ více najdete na wikipedii
Je mechanika, která dokáže přečíst/zaznamenávat na CD, nebo DVD Důležité parametry
- Typ disku: určuje jaký typ disku je schopna mechanika přečíst, na jaký zaznamenat
- Rychlost: určuje jak rychle může mechanika číst/zapisovat na médium
Disketová mechanika
->více najdete na wikipedii
Mechanika, která čte diskety (floppy disk)
Důležité parametry
- Velikost čtené diskety (3,5“; 5 ¼ “; 8“)
Základní deska
→ více najdete na wikipedii
Obsahuje konektory (sloty, patice) k připojení všech důležitých částí počítače (Procesor, RAM, atd.). Mívá integrovanou grafickou a zvukovou kartu, siťovou kartu, atd.
Důležité parametry
- Konektory: udává jaký počet a typy má základní deska. Jaký lze připojit procesor, počet a typ pamětí, druh grafického adaptéru (AGP/PCIE)…
Zdroj
Jedná se o spínaný zdroj, který odává všem částem počítače usměrněné stabilizované napětí ±3,3V, ±5V a ±12V Důležité parametry
- Výkon zdroje: udává jaký výkon je schopen dodávat zdroj (od 100W)
Některé periferie počítače
Klávesnice (vstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Základní vstupní zařízení počítače. Obsahuje znakové, numerické a funkční klávesy. Standardní klávesnice má 101 – 105 kláves
Myš (vstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Myš snímá polohu na stole a převádí ji na polohu ukazatele (např. šipky) na monitoru
- Kuličková myš: uvnitř myši je koule a snímače směru a rychlosti rotace této koule
- Optická myš: uvnitř je LED dioda a snímač světelného paprsku
- Laserová myš: uvnitř je laserová dioda a snímač laserového paprsku
TrackBall (vstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Zařízení s otočnou koulí, pohyb této koule se převádí na pohyb ukazatele na monitoru
Touchpad (vstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Zařízení jehož účelem je pohybovat kurzorem po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu. Jde o náhradu za počítačovou myš.
Tablet (vstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Deska se senzory a speciální „tužkou“ (ztv. stylus). Pomocí tohoto zařízení lze lépe převést výkresy do počítače než pomocí myši.
Scanner (vstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Přístroj k záznamu bitmapy grafické předlohy. Dokáže v různém rozlišení sejmout obraz pomocí (např. CCD) snímače z předlohy.
Monitor (výstupní zařízení)
→ více najdete na wikipedii
Buď vakuová elektronka (CRT monitor), nebo LCD panel, za kterém se zobrazuje výstup počítače.