mylms

... powered by RS2


Utržená rozeta u Yuki 250 SM

Kdo by to byl řekl, že se něco takovýho stane? Jedem s kámošem na projížďku, čerstvě opravené brzdy brzdí, já ho následuji na své Suzuki GSE 500… Když v tom najednou brzdy, zastávka a „nějak mi to nejede…“. Letmý pohled na pootáčející se rozetu při zastaveném kole a je vše jasno. Utrhly se šrouby/čepy/štefty mezi rozetou a nábojem kola.

yuki-rozeta-6



Nejdříve bylo potřeba nouzově dojet zpět domu, do dílny. Protože to nebylo daleko, zajel jsem pro pár šroubů (M10) a poruchu na místě narychlo vyřešil. Šrouby jsou zašroubované v rozetě a pouze se opírají o náboj kola (Obr. 1). Rozhodně to není moc dobré řešení. Určitě nedoporučuji takto jezdit!

 

yuki-rozeta-1

Obr. 1 – Nouzové řešení

 

Bohužel nemám moc fotek… Nejdříve je potřeba sundat zadní kolo. Tedy rozpojit řetěz (najít a rozpojit spojku na řetězu), odšroubovat brzdový třmen (2× šroub M6, klíč 10), odmontovat zadní kolo (klíč 18 a 21). Z kola je poté nutné sundat segerovku, kterou je rozeta zajištěna. Po jejím odjištění jsou vidět na náboji kola 4 silentbloky ve kterých jsou zbytky čepů, které je nutné vyndat. Některé mohou jít lehce vyklepnout, na některé je nutné použít vytahovák zalomených šroubů. Postup namontování je opačný. Nakonec je nutné kolo srovnat, aby bylo v ose s předním kolem.

Náhradní čepy lze objednat jako náhradní díl asi za 500 Kč i se silentbloky. Jejich kvalita bude asi stejná jako originálních, takže žádná sláva… Na této konkrétní motorce jsou čepy M10×1,25×9 mm (závit, sroupání, průměr čepu). Na internetu jsem našel čepy M10×1,25×10 mm a M8×1,25×9 mm. Takže by bylo nutné vyměnit čepy i se silentbloky, nebo rozetu. Rozhodl jsem se tedy čepy vysoustružit nové z kvalitnějšího materiálu.

 

yuki-rozeta-2

Obr. 2 – Originální náhradní díly (zdroj obrázku www.autom.cz)

 

Čepy jsem vysoustružil z oceli ČSN 11 600. Je to ocel vhodná na strojní součásti namáhané staticky i dynamicky. Na jednu stranu jsem vyřízl běžný závit M10×1,5. Matici jsem použil zajišťovací. Závit ještě pro sichr zakápl lepidlem na závitové spoje. Část čepu mimo závit jsem nastříkl zinkovým sprejem jako ochranu proti korozi. Pokovení by bylo určitě lepší.

 

 

yuki-rozeta-3

Obr. 3 – Vysoustružené čepy

 

 

yuki-rozeta-4

Obr. 4 – Ruční závitování

 

 

yuki-rozeta-5

Obr. 5 – Hotové čepy

 

 

yuki-rozeta-6

Obr. 6 – Namontováno na mašině

 

Po zajetí několika kilometrů bude potřebovat zkontrolovat, jestli se čepy nepovolily, případně nepraskly. Snad by to mělo být v pohodě. Další porucha vlivem nekvalitního materiálu opravena… Čína je holt Čína.



Napsal Petan před pěti měsíci v kategorii Ostatní. Připojeno 0 komentářů.
Přečteno 929x.

Na programy zde poskytované není žádná záruka na funkčnost (viz licence). Jednotlivé články, stejně jako celý obsah stránek není návodem a slouží pouze k studijním účelům. Zapojení výše mají pouze informativní charakter! Vždy se řiďte originálním návodem k použití! Na elektrickém (vyhrazeném) zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb! Vše tedy děláte na vlastní nebezpečí! Autor stránek nebere žádnou zodpovědnost za případné újmy na zdraví, životě, majetku a jiné!

Některé části textů mohou obsahovat texty, případně obrázky ze stránek Wikipedia a Wikimedia Commons. Tyto části jsou dostupné pod původní licencí Creative Commons.



Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.
Autor stránek odpovídá vždy do komentáře.
Nevhodné komentáře budou mazány, případně udělen BAN na IP!