mylms

... powered by RS2


Stmívání stropní lampičky

Tahle věc je čistě o tuningu… :)

Tahle věc je vhodná pro ty, co maj tzv. sociál verzi auta – nemá stmívání stropního světla po zavření dveří. Pokud chcete honit machry a zapůsobit na nějaký roštěnky jste tu správně :D

Jde o to, že když zavřete dveře, tak se stropní lampa hned zhasne. Ale co když potřebujete ještě dát klíček do zapalování…, nebo … co já vím, co chcete dělat v autě potmě? Původní rozsvěcení funguje jednoduše. Ve dveřích jsou spínače, který připojí k žárovce kostru. 

 

stropni-svetlo-1

Schéma zapojení – spínáno mínusem



 

Sepnutím spínače dveří se zkratuje žárovka na kostru – rozsvítí se. Navíc se kondenzátor C vybije přes diodu D. Rozepnutím dveřního spínače se začne kondenzátor nabíjet proudem tekoucím přes žárovku a přechodem E-B tranzistorů. Jak se ale napětí na kondenzátoru zvyšuje, nabíjecí proud kondenzátoru (tím i budící proud báze) se snižuje. Po úplném nabití kondenzátoru (neprotéká žádný proud) žárovka zhasne. Rychlost nabíjení kondenzátoru lze měnit pomocí rezistoru R a samozřejmě výkonu žárovky.

 

stropni-svetlo-2

„3D“ schéma

 

Součástky jsou ve stylu co dům dal. A protože nemám moc v povaze používat PNP tranzistory moc jsem jich nenašel. Zvlášť výkonový… Jako „výkoňák“ jsem použil tranzistor BD912 (jediný co sem doma měl). Ten výkon tam sice je (Uce = 100 V, Ic15 A), ale „výborný“ hfe, který je pouze 15 nedovolovalo použít kondenzátor rozumné velikosti.

Šalamounskej rozum zapracoval a tak jsem použil trik starýho Darlingtona a udělal double tranzistor s BC327, jehož zesílení je 100 až 600 (podle použité typu). Teď už se dá použít kondenzátor rozumné velikosti. Dokonce stačí malý a ještě je potřeba ho trošku přiregulovat aby to nesvítilo tak dlouho.

Výsledný obvod je tak malý, že ho i s chladičem (zde je trochu předimenzovaný) můžete kamkoliv přidělat. Třeba oboustrannou lepící páskou. Navíc je na chladiči kostra, takže, pokud ho někde na kastli přišroubujete stačí použít jen jeden drát. Druhý drát (na schématu čárkovaně) připojíte na žárovku (na druhou stranu než je +). Jednoduše originální vypínač tímto obvodem přemostíte – takže ho můžete přidělat klidně do dveří přímo k vypínači.

Stmívače jsem udělal dva. Jeden do mého Peugeota a druhý kámošoj do litra. Jenže tady nastal takový problémek. V tisícovce je světlo spínáno plusem a ne mínusem jak u mého auta. Nastala teda změna v zapojení…

 

stropni-svetlo-3

Schéma zapojení – spínání plusem

 

Jak vidíte použil jsem akorát jiné tranzistory. BD911 (stejný jako BD912, akorát NPN) a tranzistor BC550C u něhož je zesílení větší, takže bude potřeba použít mírně menší odpor R aby to zhasínalo stejně dlouho. Shodný je „3D“ schéma (akorát je třeba opačně zapojit diodu) i zapojení. Opět stačí „překlemovat“ spínač. Na rozdíl od předchozího modelu nedoporučuji dotýkat se chladičem kostry auta

 

Obrázky

 
stropni-svetlo-2

Stropní světlo Peugeot 306

 
stropni-svetlo-3

Provedení kontaktů

 
stropni-svetlo-4

Probíhá testování. Utáhne to i tu 35W oranžovou žárovku, ale už se to dost hřeje.

 
stropni-svetlo-5

Detail s trimrem

 
stropni-svetlo-6

Trimr nahradily rezistory (2 × 10 k paralelně)

 

stropni-svetlo-7

Modrej drát připojen na kostru, bílý čeká na jednu stranu žárovky

 
stropni-svetlo-8

To mě napadla ještě taková vychytávka. Viz text dál

 
stropni-svetlo-9

Kompletní zapojení

 
stropni-svetlo-10

Další kus. Jede to tu jak na běžícím pásu

 
stropni-svetlo-11

Další kus – spínaný plusem. Tento přijde do tisícovky

 

 

Vychytávka: Při rozdělání světla jsem objevil, že asi vyšší verze mají prosvětlený přepínač světla. U mého světýlka chyběla patice na žárovku, kontakt a i v konektoru jsou zapojený dráty jen 4. Chtěl jsem udělat vychytávku aby mi to taky svítilo. Vyvedl jsem ještě jeden drát z lampičky a proti kostře ho připojil přes žárovku. Fungovalo to výtečně (viz video). Když se zhasínalo stropní světlo, tak se podsvětlení rozsvěcelo. Jenže tady jsem to trošku (dost) nedomyslel – když jsem zavřel auto, světlo zhaslo a podsvětlení se trvale rozsvítilo. To není moc dobrý – trvale nechat svítit v autě žárovku… Takže jsem to nakonec zrušil. Až seženu patici tak to udělám tak, aby když je klíček v zapalování na „jedničku“ tak aby to svítilo…a nebo ne :)

 

Doplnění

Pro největší tunery s jejich Feliciema, který se chtěj vymanit z prosté silniční šedi a proto mají svůj závodní speciál řádně ospojlerovanej a s koncovkou z Tesca jsem připravil přímo zapojení na míru. Použije se osvědčený typ spínaný mínusem (první schéma i obrázky) a zapojí se podle obrázku níže. Mínus se zapojí na plíšek se značkou mínus. Pokud chladič tranzistoru připíchnete ke kostře nemusíte mínusový drát zapojovat.

stropni-svetlo-12

Stropní lampa z Feliny

 

Teď si můžete vybrat kam zapojíte druhý drát.

Bod 1 (ten malý plíšek)

  • Pokud zavřete dveře, tak lampa bude pomalu zhasínat
  • Při manuálním zapnutí/vypnutí světla to bude zhasínat rychle (jako předtím)

Bod 2 (celá ta brutálně dlouhá cesta)

  • Pokud zavřete dveře, tak lampa bude pomalu zhasínat
  • Při manuálním zapnutí/vypnutí světla bude zhasínat taky pomalu


Napsal Petan před pěti roky v kategorii Elektronika Peugeot 306. Připojeno 6 komentářů.
Přečteno 10548x.

Na programy zde poskytované není žádná záruka na funkčnost (viz licence). Jednotlivé články, stejně jako celý obsah stránek není návodem a slouží pouze k studijním účelům. Zapojení výše mají pouze informativní charakter! Vždy se řiďte originálním návodem k použití! Na elektrickém (vyhrazeném) zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb! Vše tedy děláte na vlastní nebezpečí! Autor stránek nebere žádnou zodpovědnost za případné újmy na zdraví, životě, majetku a jiné!

Některé části textů mohou obsahovat texty, případně obrázky ze stránek Wikipedia a Wikimedia Commons. Tyto části jsou dostupné pod původní licencí Creative Commons.



1 | Grim @ | před pěti roky | www.grim.sk

nefunguje

Ahoj

Mne to podľa tej tvojej schémy nefungovalo. Pracoval som doma len s tým, čo som mal, zhodou okolností deň po mojom neúspešnom pokuse s nedodtatkom súčiastok mi odišiel monitor, tak som ho vyraboval a skúšal som ďalej, aj tak bez úspechu. Nakoniec mi to ako tak fungovalo so schémou v prílohe, ale začne to zhasínať hneď ako zavriem dvere, ale zhasína to jemne. Nieje to presne podľa mojich predstáv, ale lepšie ako to bolo. Rád by som vedel názor na tú moju schému, lebo som len amatér, sem tam si niečo pospájkujem, kedysi som sa tomu venoval viac. Jeden z tranzistorov je výkonový, ale už neviem ktorý, ten malinký sa pri opakovanom zopnutí strašne hrial, tak som oba prišroboval na chladič. Fotky bohužiaľ nemám. Použil som dva kondenzátory 330uF/50V, tranzistory už neviem aké mali označenie, ten malý mal tuším KB308 alebo také niečo? Ten veľký mám ešte jeden tak to by sa dalo pozrieť, aký som tam dal. Keď som ale ten malý nahradil tým výkonným, tak to zhaslo hneď.

Príloha:
[http://www.grim.sk/schema.jpg]

  • Peťan: To tvoje schéma je v podstatě to moje první bez odporu (kterej není nutnej, používá se jen ke zrychlení zhasínání) a s otočenou diodou (nabíjí se pres ní kondenzátor, což by neměl). Dioda slouží k vybití kondenzátorů při otevřených dveřích. Jakmile se zavřou začne obvod ihned pomalu stmívat žárovku. Tranzistor by si měl mít výkonovej s minimálním proudem žárovky (5W = 0,5A) a zesílením alespoň 5000 (h21e = 5000). Zjisti a napiš, co přesně máš za tranzistory. Jak ti to stmívá teď (pomalu, nebo rychle)? A jaký máš auto? Ve většině aut se používá spínaná kostra (mínus), ale třeba ve starších se spínalo plus (třeba to MBčko dole na stránce).
    Stavěl jsem tyhle stmívače 3 a všechny fungovali. Ono jde o to, jaký maj tranzistory zesílení a jakej proud teče přehodem E-B. Ideální je, když to zhasíná pomalu, pak se dá rychlost doladit rezistorem.
  • reagovat

    2 | Grim @ | před pěti roky | www.grim.sk

    [1] Grim: Dnes mi to vybilo baterku. Myslím, že to bolo ono, lebo nič iné som medzitým v elektrike nevŕtal, už to mám vonku a baterka je na nabíjačke, takže ti môžem presne napísať, čo som to tam vlastne dal. Výkonový je YG902C2 (68P) a ten druhý KC308B. Fungovalo to tak, že keď som zavrel dvere, tak žiarovka zhasla zhruba za 2 sekundy. Vtip je v tom, že keď som čo len na jednom (alebo aj na oboch) tranzistoroch zamenil emitor a kolektor tak to zhasínalo rýchlo.

  • Peťan: YG902C2 není tranzstor, ale dvojitá dioda. Na to bacha. Zkus sehnat nějakej výkonovej PNP tranzistor a zapojit to podle schéma. mělo by to jít.
  • reagovat

    3 | Grim @ | před pěti roky | www.grim.sk

    A odpor som tam nedal, lebo na rýchlosť zhasínania nemal vplyv. Ani s otočenou diodou. Myslím, že keď bola dioda otočená tak to zhasínalo rýchlo, či s odpormi alebo bez nich.

    reagovat

    4 | Pospis @ | před čtyřmi roky

    stropní stmívač

    Čau hele, nemohl by si mi poradit jak na stropní smívač na 24V?? moc díkec..:)

  • Peťan: Úplně stejně, jako na 12V. Akorát ten kondenzátor použít aspoň 50V. Případně poštelovat hodnotu odporu podle rychlosti stmívání (případně použít trimr).
  • reagovat

    5 | ondra | před třemi roky

    zdravim zkousel jsem si to dat dohromady akorát místo bd912 jsem použil bd246c a zapojení mi nefunguje použil jsem trimr s třemy vývody a nevim kam napajet třetí vyvod

  • Peťan: Jeden krajní a prostřední vývod trimru se spojej. Pokud je tranzistor stejný, nebo podobný, tak by mělo zařízení fungovat.
  • reagovat

    6 | ondra | před třemi roky

    přidávám foto jak to mam zapojené

  • Peťan: Podle obrázku to vypadá dobře. Co to vlastně dělá/nedělá? Trvale svítí, nesvítí, ... Je na kolektor tranzistoru (prostřední vývod) převeden mínus? Je ten menší tranzistor správnej (BC327, nebo podobnej). BD246c má podle katalogu menší zesílení, ale to by pak byl rozdíl jenom v délce svitu (kratší). Pokud to nesvítí, zkusil bych to osadit větším kondenzátorem, případně uplně odstranit trimr, ten tam je jenom kvůli zkrácení doby svitu.
  • reagovat

    Připojte váš komentář!

    * Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.
    Autor stránek odpovídá vždy do komentáře.
    Nevhodné komentáře budou mazány, případně udělen BAN na IP!