mylms

... powered by RS2


Oprava komutátorového motoru

Tento sériový motor (více o různých motorech) od hydraulického agregátu (běží v cyklech, ne trvale) začal „z ničeho nic“ vynechávat. Vyfoukání uhlíkového prachu pomohlo jen na pár dní. Nový motor je nejen drahý, ale je i dlouhá dodací lhůta. Bylo tedy nutné tzv. stočit komutátor. Pokud je motor (tvrdost uhlíků, komutátoru, napětí, zátěž, …) dobře navržen, tak uhlíky i komutátor vydrží i desítky let bez nutnosti zásahu. Nicméně tohle je bohužel celkem běžná záležitost. Zároveň s opravou komutátoru je vhodné vyměnit uhlíky (kartáče), protože ty to už mají stejně za sebou. Doporučuji i vyměnit ložiska. Tímto z motoru neuděláte nový, ale dostane „druhý dech“… Takže je čas na sehnání náhradního dílu.

motor-komutator-1

Sériový motor 48 V, 3000 W



 

motor-komutator-9

Štítek motoru

 

Celý problém vznikne tak, že se vlivem tření a jiskření opotřebovávají jak uhlíky (kartáče), tak komutátor. Lamely komutátoru jsou opálené a některé nepřevádí elektrickou energii. V tom místě se motor neroztočí, případně se může silně hřát. 

motor-komutator-2

Uchycení uhlíku

 

motor-komutator-3

Napojení uhlíků na stator

 

motor-komutator-4

Chladící ventilátor (poškozený) a ložisko. Ložiska doporučuji preventivně vyměnit

 

motor-komutator-5

Držák uhlíků (u šroubů jsou přívody ze statoru) a použitý uhlík. Uhlík ještě není úplně na odpis…ale i tak by se měl vyměnit za stejný (velikost a tvrdost), nový.

 

motor-komutator-6

Zapojení statoru. Slabý vodič vede na dvě cívky zapojené sériově. Silnější vede na druhé dvě cívky zapojené sériově. Mezi nimi je připojen rotor.

 

motor-komutator-7

Detail připojení cívek na svorníky.

 

motor-komutator-8

Použitý uhlík (kartáč). Nemá opálené okraje. To svědčí o tom, že je pouze opotřebovaný provozem. Pokud je uhlík opálený může být na rotoru zkrat – poté se na komutátoru natahuje oblouk.

 

motor-komutator-10

Rotor

 

motor-komutator-11

Značně opotřebovaný komutátor

 

motor-komutator-13

Komutátor „stočený“ na soustruhu. Průměr se zmenšil cca o 1 mm. Mezery mezi lamelami je potřeba proškrábnout tak, aby mezi nimi nezůstaly např špony ze soustružení!

 

motor-komutator-14

Připraveno k sestavení

 U takto velkých motorů většinou dochází pouze k poškození komutátoru. Ten musí během točení převádět velké proudy. U menších motorů (většinou univerzálních motorů v hobby vrtačkách apod.) může dojít k přerušení vodiče mezi komutátorem a samotnou cívkou. Další, častější závada je mezizávitový zkrat na vinutí rotoru. Na komutátoru se pak začne natahovat oblouk. Zničí to jak uhlíky, tak komutátor. Pokud má motor elektronické řízení, může dojít i k poškození výkonového stupně řízení.

 



Napsal Petan před dvěma roky v kategorii Elektronika. Připojeno 0 komentářů.
Přečteno 6660x.

Na programy zde poskytované není žádná záruka na funkčnost (viz licence). Jednotlivé články, stejně jako celý obsah stránek není návodem a slouží pouze k studijním účelům. Zapojení výše mají pouze informativní charakter! Vždy se řiďte originálním návodem k použití! Na elektrickém (vyhrazeném) zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb! Vše tedy děláte na vlastní nebezpečí! Autor stránek nebere žádnou zodpovědnost za případné újmy na zdraví, životě, majetku a jiné!

Některé části textů mohou obsahovat texty, případně obrázky ze stránek Wikipedia a Wikimedia Commons. Tyto části jsou dostupné pod původní licencí Creative Commons.



Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.
Autor stránek odpovídá vždy do komentáře.
Nevhodné komentáře budou mazány, případně udělen BAN na IP!